لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۷

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: برخی از ایرانیان برای پیوستن به داعش خارج شده‌اند


محمدرضا محسنی ثانی
محمدرضا محسنی ثانی

محمدرضا محسنی ثانی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای که روز ۲۶ آذر منتشر شده، گفته است «گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چند مورد خروج اتباع داخلی برای پیوستن به داعش بوده است».

آقای محسنی ثانی در گفت‌وگو با وب‌سایت انتخاب در پاسخ به پرسشی در مورد «رفت‌وآمدها» در مرزهای ایران تاکید کرده اوضاع «تحت کنترل» است.

او افزوده عمده رفت‌وآمدها (برای پیوستن به گروه موسوم به حکومت اسلامی) توسط «اتباع خارجی» صورت گرفته اما گروهی از شهروندان ایرانی نیز اقدام به خروج برای پیوستن به این گروه افراطی کرده‌اند.

رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که «مواردی که از داخل برای پیوستن به داعش می‌روند به لحاظ تعداد قابل توجه است؟» پاسخ داده « نه مطلبی که بخواهیم روی آن حساب جدی باز کنیم نیست.»

او توضیح بیشتری در این مورد نداده اما می‌گوید «انگیزه پیوستن‌های این تعداد انگشت شمار و اندک بیشتر مالی است.»

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های گوناگونی از «تهدیدها» و «برنامه‌ریزی‌های» گروه موسوم به «حکومت اسلامی» برای انجام اقداماتی در ایران منتشر شده است.

وزیر کشور ایران در شهریور ماه گفته بود که گروه «حکومت اسلامی» برای «تجاوز به ایران» برنامه دارد اما در عین حال افزوده بود که «ما موردی درباره سربازگیری داعش در داخل کشورمان نداشته‌ایم.»

در همان ماه روزنامه‌های ایران نیز اقدام به انتشار گزارش‌هایی در مورد «بازداشت هواداران داعش» در مرزهای ایران کرده بودند. اما از قول مقام‌های رسمی گفته بودند این افراد «قصد ورود به ایران از مرزهای افغانستان و پاکستان را داشتند» و تاکید شده بود که آنها «اتباع خارجی» هستند.

در آبان ماه روزنامه بهار، چاپ تهران، گفته بود گروه «حکومت اسلامی» اقدام به فعالیت‌هایی در فضای مجازی میان ایرانیان کرده و در تلاش برای «عضوگیری» است.

نیروهای ایرانی و گروهی از شیعیان کشورهای همسایه که عمدتا تحت حمایت شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران قرار دارند، در نبردهای سوریه و به سود بشار اسد حضور دارند.

تهران می‌گوید حضور ایرانیان در سوریه تنها برای انجام امور «مستشاری» است.

طی هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی حضور گسترده‌ای در خیابان‌های پایتخت و دیگر اماکن عمومی تهران داشته‌اند که این موضوع نیز در پی گزارش‌های منتشرشده از تهدیدهای احتمالی، صورت می‌گیرد.

مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که اوضاع امنیتی را تحت کنترل دارند.

XS
SM
MD
LG