لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

اوباما: در صورت لزوم داعش را فراتر از عراق و سوریه هدف قرار می‌دهیم


باراک اوباما همراه جان کری و جو بایدن
باراک اوباما همراه جان کری و جو بایدن

کاخ سفید می‌گوید، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که نبردها علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) در لیبی و هرجای دیگر که لازم است ادامه پیدا خواهد کرد.

در بیانیه هشتم بهمن ماه کاخ سفید که پس از دیدار باراک اوباما با اعضای شورای امنیت ملی آمریکا، منتشر شده، آمده است: رئیس‌جمهوری آمریکا از تیم امنیت ملی خود خواسته‌است تا به تلاش‌ها برای حمایت از اقدامات ضدتروریستی علیه «داعش» در لیبی و هر کشور دیگری که این گروه ممکن است در آن حضور پیدا کند، ادامه دهند.

یک روز پیش از دیدار اخیر، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری گفته بود گروه «حکومت اسلامی» دست به ایجاد پایگاه‌های آموزشی در لیبی زده و در حال جذب پیکارجویان خارجی‌ست. شبیه آنچه در سال‌های گذشته در سوریه و عراق انجام داد.

نگرانی‌ها در مورد افزایش حضور گروه «حکومت اسلامی» در لیبی یا برخی دیگر کشورها درحالی‌ست که این گروه طی هفته‌های گذشته بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل خود را در عراق و سوریه از دست داده و شماری از افراد رده‌بالای آن نیز کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه همین نگرانی‌ها در مورد لیبی سبب شده تا اوباما با شورای امنیت ملی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

روز چهارشنبه گذشته پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون، وزات دفاع آمریکا، گفته بود این کشور در حال حاضر هم «شماری کوچک از پرسنل نظامی» خود را به لیبی فرستاده تا «با گروه‌های محلی تعامل کرده و متوجه شوند دقیقا چه اتفاقی در حال افتادن است».

هفته‌نامه نیوزویک می‌گوید بحران و هرج و مرج فعلی در لیبی سبب شده تا توان جامعه جهانی برای همکاری با اتحاد شکننده گروه‌های مسلحی که زمانی علیه معمر قذافی جنگیدند، کاسته شود.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی و در پی سرنگونی دیکتاتور پیشین آن در بحران و تنش به سر می‌برد، گروه‌های مختلف شورشی مناطقی را تحت کنترل خود دارند و دولت آن نیز بر اوضاع داخلی مسلط نیست.

در حال حاضر دو دولت و دو پارلمان مجزا در حال اداره مناطقی هستند که در کنترل دارند.

جامعه جهانی و سازمان ملل متحد بارها از گروه‌های مسلح آن کشور خواسته است تا به نبردها خاتمه داده و یک دولت ملی تشکیل دهند.

نمایندگانی از گروه‌های رقیب، در نشستی در تونس در ۲۹ دی‌ماه اعلام کردند که با تشکیل یک دولت وحدت ملی موافق هستند.

قدرت‌های جهانی خواستار عملی شدن این وعده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG