لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

برای نخستین بار یک کاوشگر بر سطح یک دنباله‌دار فرود آمد


تصویر طراحی‌شده فرضی از فرود این کاوشگر بر سطح دنباله‌دار
تصویر طراحی‌شده فرضی از فرود این کاوشگر بر سطح دنباله‌دار

یک کاوشگر اروپایی برای نخستین بار، ۵۰۰ میلیون کیلومتر دور از زمین، بر سطح یک دنباله‌دار فرود آمده است، با این همه به دلیل اینکه موفق نشده به خوبی خود را در محل قرار گرفتنش استوار کند، نگرانی‌هایی در مورد فعالیت آن وجود دارد.

این کاوشگر که «فیله» نام دارد، در حالی‌که متخصصان در سازمان فضایی اروپا، در آلمان، مشغول کنترل آن بودند بر سطح «دنباله‌دار ۶۷پ/چوریوموف-گراسیمنکو» فرود آمد.

مراحل فرود این روبوت با خطرپذیری بسیار همراه بوده است، و پس از فرود کسانی که هدایت آن را در اتاق فرمان در دارمشتات بر عهده داشتند به خوشحالی پرداخته‌اند.

هرچند معلوم نیست خوشحالی آنها چه اندازه طول بکشد؛ پیام‌های رادیویی دریافتی اولیه نشان می‌دهند که کاوشگر اروپایی احتمالا بر سطحی نرم فرود آمده یا به آرامی بلند شده و دوباره فرود آمده است.

در هر حال این احتمال وجود دارد که این روبوت نتوانسته باشد به خوبی در جایی که فرود آمده قرار گیرد.

کومت ۶۷پ؛ دبناله‌داری که فیله بر آن فرود آمده است
کومت ۶۷پ؛ دبناله‌داری که فیله بر آن فرود آمده است

اما هدایت‌گران فیله همچنان به ادامه عملیات آن خوش‌بین هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه استفان اولامک، مدیر عملیات فرود «فیله»، می‌گوید «ما خوشبختانه آنجا قرار گرفته‌ایم. وضعیتمان با آنچه در اصل می‌خواستیم، کمی فرق می‌کند، اما می‌توانیم به کاوش ادامه دهیم».

به گفته آقای اولامک، تا همین الان هم این کاوشگر «مقدار زیادی اطلاعات» به زمین ارسال کرده است.

دنباله‌دار نوعی گلوله کیهانی‌ست که از سنگ و غبار و گازهای منجمد تشکیل شده است. موادی که یک دنباله‌دار را می‌سازند با آنچه در ساخت سیارک‌ها یا شهاب‌ها وجود دارد، متفاوت است.

کاوشگر فیله می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد سطح دنباله‌دار و ترکیبات آن برای زمین ارسال کند. اطلاعاتی که می‌تواند به دانشمندان کمک کند از نقطه آغازین منظومه شمسی که خورشید ما و زمین در آن قرار دارند، دریافت و درک بهتری پیدا کنند.

کاوشگر فیله از سفینه مادر که «روزتا» نام دارد جدا شده و به سوی این دنباله‌دار حرکت کرده است.

XS
SM
MD
LG