لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

صالحی: الان نیازی به غنی‌سازی ۶۰ درصدی نداریم


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، ۲۱ دی ماه در شبکه «جام جم» تلویزیون دولتی گفت، دولت این کشور «در حال حاضر به غنی‌سازی ۶۰ درصدی نیازی ندارد» با این همه افزوده است «اگر این طرح به قانون تبدیل شود، چاره‌ای جز تمکین نداریم».

اشاره او به طرحی‌ست که گروهی از نمایندگان مجلس ایران در آغاز دی‌ماه ارائه دادند و در صورت تصویب آن دولت جمهوری اسلامی ملزم خواهد شد که غنی‌سازی اورانیوم را تا میزان «حداقل ۶۰ درصد» افزایش دهد.

نمایندگانی که این طرح را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند، می‌گویند ایران برای «سوخت زیردریایی‌های اتمی»، و مسئله «کاهش آلودگی هوا» به غنی‌سازی ۶۰ درصد «نیاز دارد».

آقای صالحی روز شنبه در تلویزیون دولتی ایران گفت «هنوز پروژه‌ای که بخواهیم طراحی راکتور کوچک مورد نیاز برای قوای کشتی را تولید کنیم، در دست نداریم».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در عین حال تاکید کرده است که ایران «از حق غنی‌سازی ۲۰ درصدی» نمی‌گذرد، اما «اکنون برای چهار تا پنج سال آینده تولید سوخت داشته‌ایم و نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداریم».

او پانزدهم دی ماه نیز گفته بود توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران «داوطلبانه» و «نتيجه‌ای است که از نظر اقتصادی به آن رسيده‌ايم».

علی‌اکبر صالحی در باره توافق‌نامه ژنو نیز با اشاره به موارد اختلاف گفته است این توافق‌نامه «خوب جلو رفته است» و «اگر نقدی به ما صحیح باشد، آمادگی اصلاح آن را داریم».

با این همه رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید توافق‌نامه ژنو که سوم آذر ماه میان وزیران خارجه ایران و کشورهای ۵+۱ امضا شد، هنوز اجرایی نشده و «شاید در دهه سوم ژانویه (از هفته آینده) اجرایی شود».

پس از امضای توافق‌نامه ژنو میان ایران و غرب بر سر نحوه اجرای آن، اختلافاتی شکل گرفته بود که در مذاکرات کارشناسان طرف‌ها مطرح شد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، که سرپرستی تیم کارشناسان ایران را در نوزدهم و بیستم دی‌ماه در دست گرفته بود، در پایان دیدارهایی که آن هم در ژنو انجام شد، اعلام کرد «اختلافات فنی و سیاسی» حل شده و اکنون بر عهده مراکز تصمیم‌گیری کشورهاست که بر توافقات حاصل شده مهر تایید بزنند.

او پس از بازگشت به تهران در بخشی خبری تلویزیون دولتی گفت «در مذاکرات دو روز گذشته در ژنو به توافق نرسيديم اما به راه حل رسيديم».

معاون امور حقوقی و بين‌الملل وزير خارجه ايران، همچنين گفته است، محمد جواد ظریف، وزیر، از کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای سفر به تهران دعوت کرده است.
XS
SM
MD
LG