لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

«نیروهای دمکراتیک سوریه»: پایگاه «طبقه» را از تصرف «داعش» خارج کردیم


اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه»؛ ۸ فوریه، شمال رقه
اعضای «نیروهای دمکراتیک سوریه»؛ ۸ فوریه، شمال رقه

شبه‌نظامیان کـُرد و عرب مورد حمایت آمریکا، در شمال سوریه، می‌گویند پایگاه هوایی «طبقه» را از تصرف گروه موسوم به «حکومت اسلامی» خارج کرده‌اند. داعش در سال ۱۳۹۳ این پایگاه ارتش سوریه را تصرف کرده و در آن دست به کشتار زده بود.

گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» در بیانیه‌ای که شـشم فروردین ماه صادر کرده، می‌گوید در حال حاضر «کنترل کامل» پایگاه هوایی را در دست دارد و عملیات برای ایمن‌سازی مناطق اطراف آن ادامه دارد.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

این پایگاه راهبردی، در نزدیکی سد مهم «طبقه» قرار دارد و کنترل آن می‌تواند نقش مهمی در پیشروی‌ها به سوی این سد و در نهایت آزادسازی رقه از کنترل نفرات داعش ایفا کند.

روز دوم فروردین ماه یک مقام آمریکایی گفته بود شبه‌نظامیان عمدتا کـُرد مورد حمایت آن کشور با استفاده از هواگردها و کمک سربازان ایالات متحده عملیات «بی‌سابقه‌ای» را انجام داده و صدها تن از افراد «نیروهای دمکراتیک سوریه» به کرانه رود فرات و دریاچه اسد انتقال داده شده‌اند.

روز یک‌شنبه افراد گروه داعش ادعا کرده بودند که در صورت حمله هوایی نیروهای ائتلاف سد طبقه ممکن است بشکند.

مقام‌های ائتلاف این ادعا را رد رده و گفته‌اند «ن‌د‌س» در حال حاضر کنترل سرریز سد را در دست دارند و می‌توانند «در صورت نیاز فشار وارد بر سد را کاهش دهند».

سازمان ملل متحد در مورد فاجعه احتمالی ناشی از رها شدن آب سد طبقه، چه به‌دلیل خرابکاری یا آسیب عمدی احتمالی از سوی «حکومت اسلامی»، و چه در پی حملات هوایی ائتلاف، هشدار داده‌است.

شهر رقه، مرکز اصلی حضور گروه داعش در سوریه، حدودا در ۴۰ کیلومتری سد طبقه قرار دارد. به گفته مقام‌های «ن‌د‌س» آن‌ها در برخی مناطق تا هشت کیلومتری رقه رسیده‌اند، اما عمده شبه‌نظامیان در حال نبرد علیه داعش در فاصله‌ای بین ۱۸ تا ۳۰ کیلومتری رقه قرار دارند.

پایگاه هوایی طبقه در شهریور ۱۳۹۳ به تصرف نفرات داعش درآمد؛ در زمانی که این گروه در حال پیشروهای گسترده خود در سوریه و عراق بود.

این فرودگاه نظامی در آن زمان تنها پایگاه هوایی ارتش سوریه در منطقه تحت سیطره «حکومت اسلامی» به شمار می‌رفت. ده‌ها فروند هواپیما، هلیکوپتر، تانک و دیگر جنگ‌افزارهای سنگین، در زمان یورش نفرات داعش، در آن قرار داشت.

افراد «حکومت اسلامی» پس از تصرف پایگاه طبقه شماری در حدود ۲۰۰ سرباز باقی‌مانده ارتش سوریه را کشتند و سرهای بریده برخی از آن‌ها را در میدان مرکزی شهر رقه نمایش دادند.

عملیات علیه داعش در حال حاضر در دو شهر اصلی که در تصرف دارند، در رقه‌ی سوریه و موصل عراق، ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG