لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

داماد دونالد ترامپ با سفیر روسیه دیدار کرده بود


جرد کوشنر
جرد کوشنر

کاخ سفید آمریکا و رسانه‌های آن کشور می‌گویند سفیر روسیه در واشینگتن، سال گذشته و در جریان رقابت‌های انتخاباتی و پس از آن، با شماری از مشاوران دونالد ترامپ، از جمله جرد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری، دیدار کرده‌است.

جرد کوشنر در دسامبر سال گذشته، با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا، در «برج ترامپ» دیدار کرده‌است: ساختمان دونالد ترامپ در نیویورک که محل دیدارها و رایزنی‌های رئیس‌جمهوری منتخب و تیم او برای انتقال قدرت بود.

به گفته کاخ سفید آمریکا این دیدار «جلسه کوتاه ابراز حسن‌نیت» بوده و مایکل فلین نیز در آن حضور داشت.

آقای فلین از سوی آقای ترامپ، به‌عنوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری برگزیده شد، اما پس از آن‌که آشکار شد در مورد دیدار خود با سفیر روسیه، اطلاعات گمراه‌کننده‌ای به معاون رئیس‌جمهوری داده، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

دونالد ترامپ، همزمان با انتشار گزارش‌های مربوط به استعفای مشاور امنیت ملی وی، از «افشای غیرقانونی» اطلاعات انتقاد کرده بود.

آقای کوشنر همراه همسرش ایوانکا ترامپ و دو پسر دیگر دونالد ترامپ، اریک و دونالد جونیور، عضو کمیته انتقال قدرت بودند.

علاوه بر کوشنر، خبرگزاری آسوشیتدپرس و نشریه «یو‌اس‌ای‌ تودی» گزارش داده‌اند که کارتر پیج، مشاور پیشین سیاست خارجی ترامپ، در جریان نشست بنیاد هریتیج، با آقای کیسلیاک گفت‌وگو کرده‌است؛ در جریان همان مراسمی که جف سشنز، دادستان کل ایالات متحده، تابستان گذشته با سفیر روسیه، دیدار کرده بود.

دیدارهای آقای سشنز با سفیر روسیه، واکنش‌های نمایندگان کنگره را در پی داشت و در نهایت، ۱۲ اسفند به کناره‌گیری او از نظارت بر روند تحقیقات مربوط به پرونده «دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا» انجامید.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که به جف سشنز «اعتماد کامل» دارد. او همچنین گفته‌است از ارتباط سال گذشته آقای سشنز با سفیر روسیه در آمریکا اطلاعی نداشته و به نظرش لازم نیست دادستان کل از «پرونده دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا» کنار گذاشته شود.

کارتر پیج، مشاور پیشین سیاست خارجی ترامپ، گفته است «هرگز هیچ کار نامناسبی در جریان علکمرد خود در ارتباط با روسیه انجام نداده‌ام».

نشریه یو‌اس‌ای تودی، در عین حال گزارش داده است که جی.دی. گوردون، مدیر امنیت داخلی در کارزار انتخاباتی ترامپ، نیز در همان نشست «هریتیج»، با سرگئی کیسلیاک دیدار کرده بود.

XS
SM
MD
LG