لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

سنا نخستین اعضای کابینه ترامپ را تائید کرد


ژنرال متیس در برابر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، سوگند می‌خورد
ژنرال متیس در برابر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، سوگند می‌خورد

سنای ایالات متحده، نخستین اعضای هیئت دولت ۴۵مین رئیس‌جمهوری ایالات متحده را تائید کرد. جیمز متیس، هدایت وزارت دفاع را در دست می‌گیرد و جان کلی وزیر امنیت داخلی می‌شود.

۹۹ سناتور از ۱۰۰ سناتور آمریکا، به ژنرال بازنشسته، جیمز متیس، رای موافق دادند و تنها، سناتور کریستن جیلیبرند از نیویورک، به او رای منفی داد.

ژنرال بازنشسته جان کلی نیز، ۸۸ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف به دست‌آورد.

این دو وزیر، نخستین اعضای کابینه دونالد ترامپ هستند که ساعاتی پس از سوگند و تحلیف او در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، کار خود را آغاز خواهند کرد.

پیش از این در ۲۳ دی ماه سنای آمریکا با رای اکثریت بالای نمایندگان، به لغو قانونی رای داد، که در عمل راه جیمز متیس، را برای هدایت وزارت دفاع دولت دونالد ترامپ هموار کرد. بازنشستگی آقای متیس به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد و در واقع باید هفت سال از آن می‌گذشت تا قادر شود پستی دولتی در اختیار بگیرد.

جان کلی، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی ارتش آمریکا است. وزارت‌خانه‌ای که آقای کلی هدایت آن را در دست خواهد گرفت، از جمله متمرکز بر مهاجران، حفاظت از ریاست‌جمهوری، واکنش به سوانح طبیعی و هماهنگی در مبارزه با تروریسم، خواهد بود.

مقابله با مهاجرت غیرقانونی به آمریکا از جمله شعارهای عمده آقای ترامپ در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوی بود. ژنرال کلی پیش از این در نشستی در کنگره آمریکا، گفته بود فقدان امنیت لازم در مرز با مکزیک تهدیدی برای ایالات متحده است.

کابینه رئیس‌جمهوری ایالات متحده از معاون او و ۱۵ وزیر تشکیل می‌شود؛ این وزارت‌خانه‌ها عبارت هستند از وزارت خارجه، خزانه‌داری، دفاع، امنیت داخلی، کشور، کشاورزی، بازرگانی، کار، بهداشت و خدمات انسانی، مسکن و شهرسازی، حمل‌ونقل، انرژی، آموزش، وزارت امور کهنه‌سربازان و دادستان کل ایالات متحده.

XS
SM
MD
LG