لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

ترامپ: چین در رابطه با کره شمالی هیچ کاری برای ما انجام نداده‌است


رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن ابراز «ناامیدی» از دولت چین، می‌گوید پکن برای آن‌که جلوی فعالیت‌های نظامی کره شمالی را بگیرد «هیچ‌کاری» برای واشینگتن انجام نداده‌است. دونالد ترامپ گفته «اجازه نخواهیم داد این وضعیت ادامه پیدا کند».

آقای ترامپ هفتم مرداد ماه، یک روز پس از تازه‌ترین آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی کره شمالی، در پست‌هایی توئیتری از دولت چین انتقاد کرده‌است.

کره شمالی طی کم‌تر از یک ماه، دو مورد موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرده، و در تازه‌ترین مورد آن، مدعی شده، «تمامی خاک آمریکا» را در تیررس خود دارد.

ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نه فقط از دولت پکن، در مورد کره شمالی، بلکه از دولت‌های پیشین آمریکا نیز، به‌خاطر راه‌وروش تجارت با چین انتقاد کرده‌است.

او نوشته «من از چین بسیار ناامید شده‌ام»؛ سپس دولت‌های پیشین آمریکا را به نابخردی متهم کرده و گفته به پکن اجازه داده‌اند سالیانه میلیاردها دلار به‌‌دست آورد، بدون آن‌که «هیچ‌کاری به جز حرف زدن» در ارتباط با کره شمالی انجام دهد.

ترامپ می‌گوید «بیش از این اجازه نخواهیم داد که این وضع ادامه پیدا کند. چین به راحتی می‌تواند این مشکل را حل کند».

تراز تجاری سالیانه آمریکا و چین در ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۰۹ میلیارد دلار بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا و شماری دیگر از رهبران غرب، بارها از پکن خواسته‌اند برای جلوگیری از اقدامات نظامی و اتمی پیونگ‌یانگ، اقدامات بیشتری انجام دهد. سازمان ملل متحد، آزمایش موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های اتمی با هدف نظامی از سوی کره شمالی را منع کرده‌است.

چین که خود از اعضای دائمی شورای امنیت است، از اقدامات نظامی کره شمالی انتقاد می‌کند و هفتم مرداد ماه نیز، پرتاب آزمایشی موشک تازه را محکوم کرد. پکن در عین حال از «درخواست‌های مکرر» آمریکا برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی، انتقاد کرده و از واشینگتن خواسته تا به آنچه «فرضیه مسئولیت چین در قبال کره شمالی» توصیف کرده، خاتمه دهد.

چین در عین حال شدیدا به برپایی سامانه دفاعی «ت‌اد» در کره جنوبی اعتراض کرده، و آن را تهدیدی علیه منافع خود و «ثبات منطقه» می‌نامد. این در حالی‌ست که ایالات متحده و هم‌پیمانان آن در آسیا، می‌گویند هدف از سامانه‌های دفاعی و رزمایش‌های مشترک آن‌ها، آمادگی در قبال تهدیدهای کره شمالی است.

در پی آزمایش موشکی تازه در کره شمالی، گزارش شد کره جنوبی درخواستی برای برپایی چهار سامانه اضافی دیگر از پدافند «ت‌اد» را ارائه کرده‌است.

دونالد ترامپ پیش‌تر نظرات مختلفی را در مورد چین و نیز رویکرد در قبال کره شمالی مطرح کرده بود. در جریان کارزار انتخاباتی سال گذشته، از پکن به‌خاطر روابط تجاری غیرمنصفانه با آمریکا انتقاد کرده بود. در عین حال در مواردی نیز این انتقادها را مطرح کرده بود که چین در قبال کره شمالی کار خاصی انجام نمی‌دهد. اما پس از پیروزی در انتخابات و گفت‌وگوهایش با شی جین‌پینگ، از رئیس‌جمهوری چین ستایش کرده و گفته بود «فکر می‌کنم روابطی که بین ما به وجود آمده ممتاز است».

ترامپ در فروردین ماه، چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی‌شده با همتای چینی خود، در مصاحبه‌ای با «فایننشال‌تایمز» گفته بود اگر پکن در مورد کره شمالی همکاری نکند، واشینگتن، خود، قادر است به وضعیت موجود، «به‌طور کامل» رسیدگی کند. او در هشتم خرداد ماه، در پی یک آزمایش موشکی از طرف کره شمالی گفته بود «کره شمالی با پرتاب یک موشک بالستیک دیگر به همسایگانش از جمله چین بی‌احترامی کرده است... با این حال چین تمام تلاش خود را انجام داده است».

روز گذشته، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی مدعی شد، موشکی که آزمایش شده، قادر است «تمام خاک آمریکا» را هدف قرار دهد. ساعتی پس از این آزمایش، کره جنوبی و آمریکا یک رزمایش مشترک موشکی انجام دادند. چین ضمن محکوم کردن آزمایش کره شمالی از همه طرف‌ها خواسته از انجام آنچه ممکن است بر تنش‌ها بیافزاید، خودداری کنند. وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفته کشورش هرگز یک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

XS
SM
MD
LG