لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

تیلرسون: آمریکا هرگز یک کره شمالی هسته‌ای را نخواهد پذیرفت


رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، یک روز پس از آزمایش موشک قاره‌پیمای کره شمالی، با سرزنش کردن روسیه و چین در مورد تهدید فزاینده پیونگ‌یانگ تأکید کرد که ایالات متحده هرگز یک کره شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

کره شمالی روز جمعه دومین موشک قاره‌پیمای خود را در کمتر یک ماه آزمایش کرد و مدعی شد که این آزمایش موفقیت‌آمیز بوده است. این کشور همچنین مدعی شد که اکنون قادر است همه شهرهای ایالات متحده را هدف قرار دهد.

این آزمایش موشکی از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، «غیرمسئولانه و خطرناک» توصیف شد و آقای ترامپ تصریح کرد که چنین اقداماتی به «انزوای بیشتری کره شمالی» و محرومیت مردم این کشور» می‌انجامد.

روز شنبه اما وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در همین ارتباط گفت که آزمایش موشکی کره شمالی «نقض آشکار چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است». قطعنامه‌هایی که به توصیف آقای تیلرسون بازتاب خواست جامعه جهانی است.

او از همه کشورها خواست که «موضعی قدرتمند و آشکار» در برابر کره شمالی اتخاذ کنند و در این زمینه بر حفظ و شدت بخشیدن به تحریم‌های سازمان ملل تأکید کرد کرد.

آقای تیلرسون همچنین از چین و روسیه در زمینه‌‌سازی اقتصادی برای برنامه توسعه موشکی و هسته‌ای کره‌شمالی انتقاد کرد و تأکید کرد که این دو کشور «مسئولیتی ویژه و بی‌نظیر» در قبال تهدید رو به رشد کره شمالی علیه ثبات منطقه‌ای و جهانی به دوش دارند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که کشورش به دنبال روندی صلح‌آمیز برای غیرهسته‌ای کردن شبه جزیره کره و پایان دادن به رفتار خصمانه کره شمالی است، و در عین حال تأکید کرد آمریکا در عین آنکه هرگز یک کره شمالی هسته‌ای را نخواهد پذیرفت، از تعهداتش در قبال متحدانش در منطقه چشم‌پوشی نخواهد کرد.

آزمایش روز جمعه، یک روز پس از آن انجام شده که سنای آمریکا طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کرد. کاخ سفید آمریکا اعلام کرده دونالد ترامپ این طرح را تأیید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG