لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

ترکیه: ممکن‌است ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری دیگر به مرز ما سرازیر شوند


ترکیه در حال حاضر مرزهای خود را به روی آوارگانی که طی روزهای پیش از راه رسیدند بسته نگه داشته‌است.
ترکیه در حال حاضر مرزهای خود را به روی آوارگانی که طی روزهای پیش از راه رسیدند بسته نگه داشته‌است.

دولت ترکیه می‌گوید نگران آن است که «در بدترین حالت» تا ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری، آواره از نبردهای نیروهای دولتی و شورشیان در اطراف حلب، به سوی مرزهای آن کشور سرازیر شوند.

ترکیه در حال حاضر مرزهای خود را به روی آوارگانی که طی روزهای پیش از راه رسیدند بسته نگه داشته‌است.

معاون نخست‌وزی ترکیه، نومان کورتولموش، در پی دیدار اعضای دولت آن کشور، ۱۹ بهمن ماه به خبرنگاران گفت «بدتریت سناریوی ممکن، که ممکن است در آینده کوتاه در منطقه رخ دهد، هجوم ۶۰۰ هزار پناهجو به مرزهای ترکیه است».

کورتولموش گفته است «نتیجه وضعیت فعلی (نبردهای حلب) این است که ما ۲۰۰ هزار آواره دیگر را رصد کرده‌ایم. از این شمار ۶۵ هزار نفر به مرزها رسیده‌اند و ۱۳۵ هزار نفر داخل کشور جابه‌جا شده‌اند».

طی روزهای گذشته حملات نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیان متحد آن با حمایت هوایی روسیه، در اطراف حلب گسترش پیدا کرده است و این نیروها پیشروی‌هایی نیز انجام داده‌اند. نتیجه تشدید درگیری‌ها هجوم موج تازه‌ای از پناهجویان است که فعلا پشت مرزهای ترکیه باقی مانده‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید شمار بسیاری از آوارگان تازه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. چهره‌ها و مقام‌های بین‌المللی نیز طی روزهای گذشته خواستار پذیرش آنها در اردوگاه‌های داخل ترکیه شده‌اند. آنکارا نیز پیشتر وعده‌هایی در این مورد داده بود. با این همه معاون نخست‌وزیر ترکیه روز ۱۸ بهمن ماه گفته بود کشورش از پناهجویان سوری «لبالب شده است».

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نیز تاکید کرده «مانند همیشه به برادران سوری خود کمک خواهیم کرد» و افزوده است: « آنها را وقتی لازم باشد (به داخل خاک ترکیه) می‌پذیریم».

معاون داوود اوغلو می‌گوید سیاست فعلی آنکارا نگه داشتن پناهجویان پشت مرزها و ارائه کمک به آنها در همان نقطه است.

در حال حاضر نزدیک به ۲.۷ میلیون پناهجوی سوری در خاک ترکیه پذیرفته شده‌اند.

با افزایش درگیری‌ها و تنش‌ها در اطراف حلب، مذاکرات صلح ژنو نیز به تعویق افتاد. مقام‌های غربی می‌گویند مذاکرات ژنو «بهترین و احتمالا تنها بخت» پایان دادن به بحران و جنگ داخلی سوریه است. جنگی که با صدها هزار قربانی و میلیون‌ها آواره در پنجمین سال خود قرار دارد و سازمان ملل به تازگی طرف‌های درگیر در آن را متهم کرده که مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG