لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

علی عبدالله صالح: حاضریم در مورد یمن با عربستان مذاکره کنیم


بنا بر برآورد «انیستیتو بین‌المللی مطالعات راهبردی»، یمن پس از سوریه، مکزیک، عراق و افغانستان، «بدترین منطقه جنگی» جهان در سال ۲۰۱۶ بود
بنا بر برآورد «انیستیتو بین‌المللی مطالعات راهبردی»، یمن پس از سوریه، مکزیک، عراق و افغانستان، «بدترین منطقه جنگی» جهان در سال ۲۰۱۶ بود

رئیس‌جمهوری پیشین یمن، از مهم‌ترین متحدان شورشیان حوثی، می‌گوید «حاضریم برای رسیدن به تفاهم با عربستان مذاکره کنیم». علی عبدالله صالح همچنین تاکید کرده‌است که بازگشت عبدربه منصور هادی به قدرت، باید از گزینه‌های عربستان کنار گذاشته شود.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای صالح، ۲۰ اردیبهشت ماه در جمع اعضای حزب خود، «کنگره عمومی خلق یمن»، گفته است «راه دیگری به‌جز گفت‌وگو وجود ندارد». او افزوده است «حاضریم به ریاض یا مسقط (پایتخت عمان)، یا هرجای دیگر برویم تا مذاکراتی را برای رسیدن به تفاهم آغاز کنیم».

رئیس‌جمهوری پیشین یمن، با این حال، بر لزوم کناره‌گیری عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری فعلی آن کشور که از حمایت عربستان برخوردار است، تاکید کرده و گفته است ریاض باید به فکر «رهبر جدیدی» باشد.

شورشیان حوثی یمن، از حمایت ایران برخوردار هستند در حالی‌که دولت فعلی آن کشور از حمایت ائتلافی به رهبری عربستان. در حال حاضر یمن درگیر نبردهایی‌ست میان حوثی‌ها و نیروهای وفادار به صالح، و نیروهای دولتی و شبه‌نظامیانی که از حمایت کشورهای عربی منطقه برخوردار هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید طی هفته‌های اخیر شماری از افراد نزدیک به علی عبدالله صالح، در برلین، دیدارهای غیررسمی با هیئتی از عربستان سعودی داشته‌اند. آقای صالح روز چهارشنبه در سخنرانی خود ابراز امیدواری کرد که «اتحادی با ایران شکل گیرد که ضامن منافع یمن باشد».

عربستان سعودی و شماری از متحدان آن، و نیز کشورهای دیگری مانند ایالات متحده، ایران را متهم به تجهیز شورشیان یمنی و دخالت در اوضاع آن کشور کرده‌اند. ایران عموما ارسال سلاح برای حوثی‌ها را رد کرده اما رهبر جمهوری اسلامی تهدید کرده‌است «بینی سعودی‌ها در یمن به خاک مالیده می‌شود».

سازمان‌های مدافع حقوق بشر هم ائتلاف به رهبری عربستان و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن و هم شورشیان مورد حمایت ایران را متهم کرده‌اند دست به اقداماتی زده‌اند که ممکن است جنایت جنگی محسوب شود.

«۶۰ درصد از جمعیت در فقر شدید به‌سر می‌برند»

با گذشت بیش از دو سال از نبردهای یمن، یک وزیر یمنی، ۲۰ اردیبهشت ماه، اعلام کرد ۶۰ درصد از کل جمعیت آن کشور در حال حاضر در فقر شدید به‌سر می‌برد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از محمد السعدی، وزیر برنامه‌ریزی یمن، گفته است ۲۲ میلیون شهروند آن کشور به کمک‌های انسان‌دوستانه نیاز دارند؛ رقمی که به مراتب بیش از تخمین‌های سازمان ملل متحد است.

السعدی که در جریان نشستی در عربستان، با حضور اعضای شواری همکاری خلیج فارس و برخی سازما‌ن‌های بین‌المللی سخن می‌گفت هشدار داده است که «امنیت عمومی، وضعیت سیاسی و انسانی، شاهد یک سقوط بی‌سابقه بوده‌است».

مقام‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند که حمله ائتلاف عربی به بندر حدیده می‌تواند جلوی ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به یمن را بگیرد و اوضاع را بدتر کند. نزدیک به ۸۰ درصد کمک‌های بین‌المللی از این بندر وارد یمن می‌شود.

عربستان سعودی می‌گوید «مصمم» به بازپس‌گیری این بندر است، اما در عین حال وعده داده «مسیر جایگزینی» برای انتقال کمک‌ها به یمن پیدا کند.

سازمان ملل برآورد کرده‌است که شماری بیش از ۷۷۰۰ نفر در نبردهای یمن جان خود را از دست داده‌اند. با این همه برخی دیگر برآوردها شمار کشته‌شدگان را بیش از ۱۰ هزار نفر اعلام کرده‌است.

بنا بر برآورد تازه‌ای از «انیستیتو بین‌المللی مطالعات راهبردی»، یمن پس از سوریه، مکزیک، عراق و افغانستان، «بدترین منطقه جنگی» جهان در سال ۲۰۱۶ بود

XS
SM
MD
LG