لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۸

ظریف به ترکیه رفت


وزیر خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی، که در استانبول برگزار می‌شود، ۲۳ فروردین ماه به ترکیه سفر کرد. هنوز مشخص نیست آیا رئیس‌جمهوری ایران نیز در این نشست حضور خواهد داشت یا نه.

نشست سازمان همکاری‌های اسلامی هر سه سال یک بار برگزار می‌شود و قرار است بیش از ۳۰ نفر از سران و مقام‌های ارشد کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین در گردهمایی امسال در ترکیه، حضور داشته باشند.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که دفتر ریاست‌جمهوری در مورد حضور حسن روحانی در اجلاس استانبول اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

حسن روحانی طی دو روز پیش رو میزبان متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا است. البته نشست ترکیه در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۲۶ و ۲۷ فروردین برگزار خواهد شد.

موضوع سوریه و یمن از جمله مواردی‌ست که قرار است در نشست پیش‌رو مطرح شود. ایران از مهم‌ترین حامیان بشار اسد در سوریه است، در حالی‌که اکثر کشورهای عربی و نیز ترکیه از مخالفان اسد هستند. در مورد یمن نیز اختلافات عمیقی میان تهران و ریاض و متحدانش قرار دارد. در این مورد نیز آنکارا جانب مخالفان ایران را گرفته است. تهران از حامیان شورشیان حوثی‌ست در حالی‌که عربستان و هم‌پیمانانش از عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری آن حمایت می‌کنند. هم در سوریه هم در یمن آتش‌بسی شکننده در جریان است و قرار است دور تازه‌ای از مذاکرات نیز، برای پایان دادن به بحران این دو کشور در روزهای پیش رو صورت گیرد.

بحران لیبی، افغانستان و تنش‌های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان از دیگر مسائلی‌ست که سران کشورهای عمدتا مسلمان‌نشین ِ سازمان کنفرانس اسلامی به آن می‌پردازند.

پیش از عزیمت آقای ظریف به ترکیه، ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی همراه هیئتی ۳۰۰ نفره به آن کشور رفته بود. روزنامه حریت می‌گوید آنکارا یک هفته در حال آماده‌سازی میزبانی از پادشاه عربستان بوده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شخصا به استقال ملک سلمان رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، عباس عراقچی از وزیر خارجه ایران در فرودگاه استانبول، استقبال کرده‌است.

سازمان همکاری‌های اسلامی از ۵۷ عضو تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG