لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

«فرمانده شیعه گروه های ویژه در عراق دستگیر شد»


حملات نیروهای آمریکایی و عراقی به پایگاه شبه نظامیان عراقی ادامه دارد.
حملات نیروهای آمریکایی و عراقی به پایگاه شبه نظامیان عراقی ادامه دارد.

ارتش آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد: سربازان آمریکایی روز دوشنبه يک نفر را که گفته می شود از فرماندهان شبه نظاميان شيعه است، دستگير کرده اند.


پليس عراق می گويد که يک مظنون ديگر نيز در اين حملات دستگير شده که گفته می شود از شبه نظاميان است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين دستگيری ها يک روز پس از آن صورت می گيرد که مردان مسلح با خودروهای بمب گذاری شده، پليس عراق، غيرنظاميان و شبه نظاميان متحد آمريکا در شمال اين کشور را مورد حمله قرار دادند.


مقامات نظامی آمريکا در بيانيه ای اعلام کردند که مظنون اصلی که به اسارت نيروهای آمريکايی در آمده، احتمالا مسئول «گروه های ويژه» در استان های جنوب عراق مانند نجف بوده است.


ارتش آمريکا اعلام کرده است که به نظر می رسد فرمانده شبه نظامی دستگير شده در طراحی حمله به نيروهای آمريکايی و عراقی و انتقال اسلحه نقش داشته است.

ارتش آمريکا واژه «گروه های ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه ای بکار می برد که از سوی جمهوری اسلامی ايران پشتيبانی می شوند.


مقامات آمريکايی می گويند که اين افراد از جیش المهدی وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه، جدا شده اند.


مقتدی صدر از ماه اوت گذشته آتش بس شش ماهه ای را اعلام کرده است.


ارتش آمريکا اعلام کرده است که به نظر می رسد فرمانده شبه نظامی دستگير شده در طراحی حمله به نيروهای آمريکايی و عراقی و انتقال اسلحه نقش داشته است.


مقامات آمريکايی جزييات بيشتری در مورد افراد دستگير شده ارايه نداده اند ولی پليس عراق می گويد که اين دو نفر محافظان احمد مسعودی از نمايندگان وابسته به مقتدی صدر، در پارلمان عراق بوده اند.


آمريکا تلاش می کند که مقتدی صدر را به دست داشتن در طراحی حملات به نيروهای عراقی و آمريکايی متهم نکند و در عوض «عناصر فاسد» را که فرمان آتش بس وی را زير پا می گذارند، متهم می کند.


نيروهای مشترک آمريکايی و عراقی به حملات به پايگاه های شبه نظاميان مقتدی صدر مخصوصا در جنوب بغداد ادامه می دهند.


ارتش آمريکا همچنین روز دوشنبه اعلام کرد که در پايان هفته گذشته موفق به کشف يک مخفيگاه مواد منفجره از نوع «ای اف پی» در جنوب شرقی بغداد شدند.


«ای اف پی» نوع پيشرفته ای از بمب های کنار جاده ای است و قابليت نفوذ در زره پوش های آمريکايی را دارد.


آمريکا بارها به تهران اتهام زده است که اين بمب ها را در اختيار شبه نظاميان شيعه قرار می دهد ولی جمهوری اسلامی همواره اين اتهامات را رد کرده است.


بسياری از ناظران معتقدند که حملات نيروهای آمريکايی به شبه نظاميان شيعه می تواند منجر به تنش میان نيروهای مقتدی صدر با ارتش آمريکا و نيروهای عراقی شود.


هفته گذشته دفتر مقتدی صدر با انتشار بيانيه ای از تمامی شبه نظاميان خود خواست که آتش بس را رعايت کنند.


در همين حال آقای صدر از دولت عراق خواسته است تا شبه نظاميان شيعه رقيب را از نيروهای امنيتی پاکسازی کند، در غير اين صورت آتش بس را تمديد نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG