لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۹

انتقاد آمریکا از «رفتار خشن» با اقلیت های دینی در ایران


وزارت امور خارجه آمريکا در گزارش سالانه خود نوشته است: « رژيم ايران همچنان به سرکوب و آزار گروه های مذهبی غير شيعه ادامه می دهد.»
وزارت امور خارجه آمريکا در گزارش سالانه خود نوشته است: « رژيم ايران همچنان به سرکوب و آزار گروه های مذهبی غير شيعه ادامه می دهد.»

وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه در گزارش سالانه خود درباره آزادی های مذهبی به شدت از جمهوری اسلامی به دليل «رفتار خشن و ظالمانه نسبت به اقليت های مذهبی» انتقاد کرد.


وزارت امور خارجه آمريکا گزارش ۸۰۰ صفحه ای در مورد ۱۹۸ کشور و منطقه تهيه کرده و جان هنفورد، از مقام های ارشد این وزارت خانه، تدوين گر اصلی آن بوده است.


در این گزارش در مورد سرکوب اقليت های دينی در ايران آمده است: « رژيم ايران همچنان به سرکوب و آزار گروه های مذهبی غير شيعه ادامه می دهد. اکثر افرادی که مورد آزار قرار گرفته اند، بهايی ها هستند، ولی برخی از گروه های مسيحی و برخی از اعضای جامعه يهودی نيز مورد آزار قرار گرفته اند.»


این گزارش از سرنوشت دو مسيحی ابراز نگرانی کرده است که قبلا مسلمان بوده اند و هفته گذشته رسما توسط دادگاه انقلاب شيراز به ارتداد متهم شدند.


در اين گزارش آمده است که رهبران کليساهای انجيلی ايران از سوی مقام های ايرانی تحت فشار قرار گرفته اند تا متعهد شوند که به مسلمانان اجازه حضور در کليساهای خود را ندهند و با آنها در مورد مسيحيت سخن نگويند.



«رژيم ايران همچنان به سرکوب و آزار گروه های مذهبی غير شيعه ادامه می دهد.»
از گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا

اين گزارش می افزايد که اعضای اقليت های مذهبی به جز مسلمانان سنی، حق کار در بخش های امنيتی و قضايی ايران را ندارند و نمی توانند به عنوان مدير مدارس دولتی استخدام شوند.


گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنين از بازداشت دست کم ۴۱ نفر از بهایيان بين ژوئيه ۲۰۰۷ و مه ۲۰۰۸ خبر می دهد.


اين گزارش همين طور به محدوديت های شغلی و تحصيلی بهایيان می پردازد؛ جامعه ای که هفت تن از رهبران آن در بازداشت به سر می برند.


وزارت امور خارجه آمريکا در عین حال از افزايش فشار در مورد مسلمانان صوفی گزارش داده است.


بر اساس این گزارش، سازمان های صوفی در خارج از ایران و مسلمانان صوفی بارها از افزایش فشار دولت ابراز نگرانی و اعلام کرده اند که گروه ها و رهبران صوفی مورد آزار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند.


این گزارش می افزاید که تعلیمات دینی سنی در مدارس دولتی ممنوع است، در حالی که بسیاری از ساکنان استان های کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان سنی هستند.


گزارش وزارت امور خارجه می افزاید که برخی از گزارش ها حاکی از آن است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نوامبر سال گذشته میلادی در نوشته ای بهاییان، صوفی ها و فمینیست ها را از جمله گروه هایی دانست که می توانند خطری برای بقای جمهوری اسلامی باشند.


هفت کشوری که آزادی های دينی را زير پا می گذارند


در اين گزارش، ايران جز هشت کشوری است که آزادی های دينی را به شدت زير پا می گذارد و اقليت های مذهبی را مورد آزار قرار می دهد.


هفت کشور ديگر عبارتند از ميانمار ( برمه)، چين، اريتره، کره شمالی، عربستان سعودی، سودان و ازبکستان.

در همين حال، اين گزارش در مورد بخش آسيای مرکزی می افزايد که کشورهای قزاقستان، قرقيزستان و تاجيکستان با اِعمال تغييراتی «مشکل ساز» در قوانين فعلی مذهبی، محدوديت هايی «معنادار» در آنها پديد مي آورند .

گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در این زمینه حاکی است: در کشور ازبکستان نيز دستيابی به وضعيتی قانونی، برای بسياری از گروه های مذهبی «دشوار يا ناممکن» است .

در مورد روسيه نيز این گزارش می گويد: در حالی که آزادی مذهب نزد دولت روسیه «بطور معمول محترم» شمرده مي شود، در برخی موارد، مسئولان محدوديت هايی بر شماری از گروه ها اِعمال مي کنند .


آنچنان که در گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا آمده است، در حالی که دولت افغانستان در تلاش است احترام به آزادی اديان را در فضای ملی تثبيت کند، برخی نهادهای دموکراتيک ضعيف، علاوه بر ساير عوامل سياسی و اجتماعی، مانع احترام به آزادی مذهب در کشور شده اند.


XS
SM
MD
LG