لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

آغاز فعالیت «مرکز مطالعات ايران» در لندن


آنابل سربرنی
آنابل سربرنی
«مرکز مطالعات ايران»، دانشکده نو بنيادی است در دانشگاه لندن که از اين هفته کار خود را آغاز می کند.

مرکز مطالعات ايران به ابتکار و پيشنهاد دکتر حسن حکيميان، استاد اقتصاد دانشگاه لندن و مدير پروژه های مرکز مطالعات خاورميانه اين دانشگاه تاسيس شد. اين مرکز در دانشکده مطالعات شرقی و آفريقايی موسوم به «سوآس» فعاليت خود را از اين هفته آغاز می کند.

در جشن گشايش اين مرکز در روز شنبه ۱۶ اکتبر، سه برنامه به طور هم زمان از ساعت ۱۰ صبح تا شش بعد از ظهر اجرا شد و پس از آن از ساعت ۷،۵ بعد از ظهر به بعد با برنامه های موسيقی و کمدی از سوی هادی خرسندی، کمدين و طنزنويس ايرانی، پايان يافت.

راديو فردا در اين باره با پرفسور آنابل سربرنی، مدير مرکز مطالعات ايران، گفت وگو کرده است.



او به راديو فردا می گويد: « در مرکز ايران شناسی در سوآس که يک دانشکده در لندن است، ما حدود ۲۷ نفر از تمام رشته های سوآس روی ايران کار می کنيم، يعنی تدريس و پژوهش انجام می دهيم. ما فعلا بحث و برنامه ريزی می کنيم که چگونه تدريس و پژوهش در مورد ايران را در سوآس قوی تر کنيم. ما با گروه های مختلف از ايران که در لندن زندگی می کنند رابطه صميمی برقرار می کنيم. اين انجمن همچنين با سازمان های ايرانی که در لندن کار می کنند تبادل نظر می کند. می خواهيم بدانيم مسايل و مشکلاتی که برای ايرانی ها در لندن پيش می آيد چيست و چگونه می توان آن را حل کرد و چگونه آنها از هم حمايت می کنند در برابر اين مسايل.»

در حال حاضر گويا قصد نداريد دانشجويی داشته باشيد. چه زمانی دانشجو خواهيد گرفت؟

ما فعلا داريم برنامه ريزی می کنيم و ممکن است يک فوق ليسانس ايران شناسی از تمام رشته های سوآس برگزار می کنيم. البته ما در ابتدای کار هستيم.

مرکز ايران شناسی دانشگاه لندن در حال حاضر دانشجو نمی پذيرد و صرفا در حال برنامه ريزی و مطالعه برای آينده است. اين مرکز در نظر دارد با همکاری و مشورت با نهادهای ايرانی چه در لندن و چه در ايران و همچنين با دانشکده های ديگر بريتانيا و ساير نقاط جهان که رشته هايی در ارتباط با ايران دارند، مهم ترين نيازهای ايران شناسی را ارزيابی کند تا بتواند در آينده ای نزديک با دانش کافی مسير مشخص تر فعاليت های اين مرکز را روشن کند.

در حال حاضر اين مرکز با برگزاری همايش ها، سخنرانی ها و همچنين نمايش فيلم هايی از ايران و يا درباره ايران فعاليت خود را دنبال می کند. برنامه های افتتاحيه اين مرکز در روز شنبه که هم زمان در سه قسمت برگزار شد نيز نموداری بود از اهداف آتی آن در مورد پژوهش های علمی، آموزشی و هنری.

برنامه افتتاحيه سه قسمت بود، يک قسمت سخنرانی های کوتاه معلم ها و اساتيدی که در سوآس کار می کنند در مورد مسايل بسيار مختلف و جالب مانند هنرهای زيبا، اقتصاد ايران و جنگ بين غرب و ايران. قسمت ديگر فقط فيلم بود و در تمام روز فيلم نمايش داديم و به عنوان مثال رضا حائری، کارگردان ايرانی که در لندن بود و ما يکی از فيلم های او را نشان داديم . قسمت سوم هم شامل برنامه های مختلفی چون شعر و ادبيات فارسی بود و يک گروه ۲۰ نفره که دف داشتند و با اين ساز برنامه اجرا کردند که بسيار زيبا بود. شب هم يک برنامه کنسرت و کمدی و موسيقی سنتی، کلاسيک و مدرن اجرا شد که خيلی باصفا و پر هيجان است.
XS
SM
MD
LG