لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

آمریکا از بازداشت یک دلال اسلحه رابط ایران خبر داد


ارتش آمریکا می گوید که دلال عراقی اسلحه ساکن بصره بوده است.(عکس:AFP)
ارتش آمریکا می گوید که دلال عراقی اسلحه ساکن بصره بوده است.(عکس:AFP)

ارتش آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد که سربازان اين کشور در بغداد، يک دلال اسلحه عراقی را که مسوول رفت و آمد شبه نظاميان شيعه بوده، دستگير کرده است.


ارتش آمريکا همچنين اعلام کرد که این دلال اسلحه رهبری يک «گروه ترور» را نیز به عهده داشته است.


بنا به اطلاعاتی که ارتش آمريکا در عراق منتشر کرده، فرد بازداشت شده، ساکن بصره بوده و روز شنبه در شرق بغداد بازداشت شد.


آمريکا بارها ايران را متهم کرده است که از شبه نظاميان شيعه در عراق حمايت مالی کرده، سلاح در اختيار آنها گذاشته و اين شبه نظاميان را در اردوگاه هايی در داخل خاک ايران تعليم می دهد.


تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و آنها را «بی اساس» و «بی پایه» خوانده است. ايران می گويد هدف اين کشور «برقراری امنیت و ثبات در عراق» است.


يک بيانيه ارتش آمريکا اعلام کرد: عمليات برای دستگيری اين دلال اسلحه که يکی از رهبران «گروه ويژه است»، بر اساس اطلاعات بدست آمده از شبه نظاميان شيعه ای که در اسارت سربازان آمريکايی هستند، صورت گرفته است.


مشخصات شخص دستگير شده اعلام نشده و فقط مخفيگاه وی مکانی در شرق بغداد اعلام شده است.

ارتش آمريکا واژه «گروه ويژه» را در مورد شبه نظاميان شيعه ای بکار می برد که گفته می شود از سوی ايران پشتيبانی می شوند.


اعلام خبر دستگیری این دلال اسلحه همزمان با سفر نوری المالکی، نخست وزیر عراق به ایران صورت گرفته است و بر اساس گزارش های منتشره، دستگیری شبه نظامیان شیعه هوادار ایران توسط نیروهای آمریکایی یکی از موضوعات گفت و گو بین آقای مالکی و مقام های ایرانی خواهد بود.


آقای مالکی روز شنبه وارد تهران شد تا با رهبران ایران دیدار کند.


در همين حال در بيانيه ای ديگر ارتش آمريکا اعلام کرد که روز يکشنبه در شهر موصل، شش نفر که گفته می شود شبه نظاميان تندروی سنی بودند، دستگير شده اند.


اين بيانيه می افزايد که گمان می رود يکی از دستگير شدگان از رهبران القاعده در منطقه است.


از سوی دیگر بر اثر انفجار بمبی در نزديکی يکی از پايگاه های پليس در بغداد، چهار مامور پليس کشته و و ۲۲ نفر ديگر زخمی شدند.


همچنین پليس عراق می گويد: ساختمان وزارت دفاع عراق در منطقه سبز که مقر سفارتخانه آمريکا و بسياری از ساختمان های دولتی عراق است، با خمپاره مورد حمله قرار گرفت، که در پی آن يک کارمند کشته شد.


XS
SM
MD
LG