لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

مالکی: اجازه نمی دهیم عراق پایگاه ضربه زدن به ایران شود


نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی. (عکس: ایسنا)
نوری المالکی، نخست وزیر عراق در دیدار با منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی. (عکس: ایسنا)

نوری المالکی، نخست وزير عراق در نخستین روز دیدار خود از ايران گفت که «اجازه نخواهد داد عراق پايگاهی برای آسيب رساندن به ايران شود.»


آقای مالکی روز يکشنبه، ۱۹خرداد ماه ، در دیدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران گفت: «ما استقرار امنيت در عراق و ايران را همواره خواست و اراده دو کشور قلمداد مي کنيم و اجازه نخواهيم داد عراق جايگاهی برای آسيب رساندن به امنيت تهران و همسايگان شود.»


نخست وزیر عراق که سفر وی به تهران با توجه به تحولات مربوط به قرارداد امنیتی میان بغداد و واشینگتن با اهمیت تلقی شده است، قرار است در جریان دیدار خود از ایران با محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی و آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز ملاقات کند.


علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در مصاحبه با روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط، چاپ لندن، گفت گو بر سر مسايل امنيتی با تمرکز بر موافقت نامه امنيتی عراق و آمريکا را محور مذاکرات نوری المالکی با مقامات ایران عنوان کرد.


مقام ها و رسانه های جمهوری اسلامی ایران در هفته های اخیر به شدت نسبت به انعقاد هر گونه قرارداد امنیتی میان عراق و آمریکا اعتراض کرده اند.


موافقتنامه امنيتی عراق و آمريکا که قرار است در صورت توافق طرفين تا نيمه تابستان امضا شود به آمريکا اجازه خواهد داد پايگاه های نظامی دائمی در عراق ايجاد کند. بر اساس اين توافق نامه همچنين سربازان آمريکايی در عراق، مصونيت قضايی خواهند داشت.


  • «آقای مالکی قرار است به مقام های ايران بگويد که عراق در برقراری روابط بين المللی و منطقه ای و در امضای هرگونه توافقنامه ای که مناسب و سازگار با منافع ملتش و منافع مشترک باشد، آزاد است.»
سخنگوی دولت عراق

اين توافقنامه به شدت مورد انتقاد ايران قرار گرفته است، ايران می گويد ايجاد چنين پايگاهی امنيت تهران را برهم می زند.


سخنگوی دولت عراق همچنين گفته است: آقای مالکی قرار است به مقام های ايران بگويد که «عراق در برقراری روابط بين المللی و منطقه ای و در امضای هرگونه توافقنامه ای که مناسب و سازگار با منافع ملتش و منافع مشترک باشد، آزاد است.»


دخالت در عراق


به گفته آقای دباغ، نوری المالکی در سفر خود به تهران، در مقابل اطمينان دادن نسبت به توجه عراق به امنيت کشورهای همجوار «خواهان دخالت نکردن کشورهای همجوار در امور داخلی اين کشور است.»


ارتش آمريکا همواره ايران را متهم به دامن زدن به خشونت ها در عراق می کند. اما ايران همواره اين اتهام را رد می کند و می گويد ثبات و آرامش در عراق در راستای منافع ايران است.


روز ۱۱ ارديبهشت ماه، ارتش آمريکا اعلام کرد که مدارکی مربوط به «حمايت تهران از شبه نظاميان عراق» را به نوری المالکی، نخست وزير عراق داده است.


پنتاگون اعلام کرد، مدارک شامل سلاح هايی است که اطلاعات حک شده روی آن ها نشان می دهند طی ماه های اخير در ايران ساخته شده اند.


همان روز، در پی انتشار اين خبر، دولت عراق اعلام کرد که يک هيئت از نمايندگان پارلمان عراق برای گفت و گو با مقامات ايران به تهران سفر کرده اند.


پس از بازگشت هيئت عراقی از تهران، علی الدباغ اعلام کرد که درباره ارسال سلاح های ايرانی به عراق «مدارک قاطعی وجود دارد.»


پس از آن هشيار زيباری، وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که دور چهارم مذاکرات ايران و آمريکا در باره مسائل امنيتی عراق که بهمن ماه گذشته به صورت يکجانبه از طرف ايران لغو شده بود در شرايط فعلی امکان پذير نيست.


اين دومين سفر نخست وزير عراق به ايران ظرف یک سال گذشته است. نوری المالکی، آخرین بار در مردادماه سال گذشته به ایران سفر کرد.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران نیز اسفند ماه گذشته به بغداد رفت، که اولین سفر رييس یک دولت ايران به عراق طرف ۳۰ سال گذشته بود.


جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق نیز تا کنون چهار بار به عنوان رييس جمهوری این کشور به ايران سفر کرده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG