لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۰

زیباری خواستار بخشش بدهی های عراق توسط اعراب شد


هوشيار زيباری می گوید که عراق انتظاری بیش از این از برادرانش دارد.(عکس: EPA)
هوشيار زيباری می گوید که عراق انتظاری بیش از این از برادرانش دارد.(عکس: EPA)

هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق، روز دوشنبه، در منامه پایتخت بحرين، از همسايگان عرب اين کشور خواست تا مانند کشورهای غربی بدهی های عراق را ببخشند.


آقای زيباری خطاب به دولت های عربی گفت: «کشورهای خارجی غير عرب بدهی های عراق را بخشيده اند و مسلما عراق از برادرانش انتظاری بيش از اين دارد ولی تاکنون کشورهای عربی متعهد به بخشيدن قرض های عراق نشده اند.»


وزير امور خارجه عراق در حاشيه جلسه شورای همکاری خليج فارس که در بحرين برگزار شده است، گفت: روز سه شنبه، در کنفرانس همسايگان عراق که در کويت برگزار می شود، اين موضوع را مطرح می کند. بيش از نيمی از بدهی خارجی عراق به کشورهای عربی تعلق دارد.


کنفرانس کويت، که موضوع اصلی آن بررسی راه های تأمين امنيت در کشور عراق است، از روز سه شنبه، با شرکت کشورهای همسايه عراق، از جمله ايران و پنج عضو دائمی شورای امنيت و کشورهای کانادا، ايتاليا و ژاپن برگزار می شود.


کشورهای غربی، روسیه و ژاپن حدود ۶۰ ميليارد دلار قرض عراق را بخشيده اند ولی هنوز این کشور بین ۵۶ تا ۸۰ ميليارد دلار بدهی خارجی دارد که بیش از نیمی از آن به کشورهای عربی تعلق دارد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، نيز اعلام کرده است که ايالات متحده از کشورهای عربی خواهد خواست تا از دولت عراق پشتيبانی مالی و ديپلماتيک کنند.


آمريکا کشورهای عربی را تشويق می کند تا با بازگشايی سفارتخانه در بغداد و حضور فعال ديپلماتيک و اقتصادی در عراق با نفوذ ايران در اين کشور مقابله کنند. در حال حاضر هيچ کشور عربی در بغداد سفير ندارد.

اگر چه واشينگتن انتظار داشت که جلسه روز دوشنبه شورای همکاری خليج فارس، وضعيت عراق را مورد بررسی قرار دهد، ولی اعضای اين شورا ترجيح دادند در مورد فلسطين بحث کنند.


يک مقام بحرينی به رويترز گفت: «ما احساس می کنيم که بحران عراق در صدر اولويت ها نيست و مشکل اصلی خاورميانه، مسئله فلسطين است.»


ترديد کشورهای عربی برای بازگشايی سفارتخانه


آمريکا کشورهای عربی را تشويق می کند تا با بازگشايی سفارتخانه در بغداد و حضور فعال ديپلماتيک و اقتصادی در عراق با نفوذ ايران در اين کشور مقابله کنند. در حال حاضر هيچ کشور عربی در بغداد سفير ندارد.


خانم رايس اخيرا گفته است: اگر چه ايران در عراق نفوذ دارد ولی اين کشور هويتی عربی دارد و کشور های همسايه بايد در تقويت اين هويت بکوشند.


خانم رايس روز دوشنبه در بحرین گفت: «دولت های عرب بايد با بخشودن قرض عراق، بازگشايی سفارت و يا کارهای سمبليک ديگر از دولت عراق پشتيبانی کنند.»


بسياری از سنی ها از دولت شيعه نوری المالکی بارها انتقاد کرده اند که فقط شبه نظاميان سنی را سرکوب می کند ولی با شورشيان شيعه درگير نمی شود.


خانم رايس در اين مورد گفت:« عمليات اخير نوری مالکی در بصره عليه شبه نظاميان هوادار مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه، اگر چه موفقيت نظامی به همراه نياورد ولی موجب شد که نيروهای ميانه رو سياسی عراق را به يکديگر نزديک کند.»


علی رغم درخواست دولت عراق و آمريکا برای بازگشایی سفارتخانه های کشورهای عربی در بغداد، مصر که سفيرش در بغداد در سال ۲۰۰۵ ربوده و کشته شد، اعلام کرده است تا زمانی که شرايط امنيتی در عراق بهتر نشود سفيری به این کشور اعزام نمی کند.


سفارت اردن نيز در سال ۲۰۰۳ مورد حمله انتحاری قرار گرفت که در پی آن ۱۷ نفر کشته شدند. پس از اين اتفاق، اکثر کشورهای عربی سفيرانشان را از بغداد فرا خواندند.


هوشيار زيباری می گويد که در حال حاضر ۴۵ هيئت خارجی در عراق کار می کنند و اين نشان می دهد که اين کار شدنی است.


XS
SM
MD
LG