لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

« انجمن شرق شناسی ایتالیا را تعطیل نکنید»


لوگوی انسيتوی ايتاليا برای آفريقا و شرق.
لوگوی انسيتوی ايتاليا برای آفريقا و شرق.

هزاران استاد دانشگاه، ايران شناس، کارشناس و پژوهشگر با ارسال نامه ای از دولت ایتالیا خواسته اند تا انسيتوی ايتاليا برای آفريقا و شرق، «ایسیاو» (ISIAO) را تعطیل نکند.


دولت ائتلافی ميانه و راست ايتاليا در چارچوب برنامه هايی که برای صرفه جويی در هزينه های نهادهای دولتی به تصويب رسانده است، اعلام کرد که این انسیتو تعطيل خواهد شد.


«ایسیاو» در سال ۱۹۹۵ ميلادی با ادغام انسيتوی شرق شناسی و خاورميانه، «ایسمو» و انسيتوی آفريقا شکل گرفت.


اين مجموعه علاوه بر کتابخانه ای که ۱۲۵ هزار جلد در رابطه آسيای ميانه و شرقی را در برمی گيرد، گرداننده يکی از مهم ترين موزه های شرق شناسی ايتالياست.


اين موزه در سال ۱۹۵۷ ميلادی به همت ايران شناس مشهور «جوزپه توچی» پايه گذاری شد و در برگيرنده اشيايی است که هيئت های باستان شناسی ايتاليايی از حفاری در کشورهای ايران، افغانستان، پاکستان، نپال و تبت به دست آورده اند.


پژوهشگران، استادان دانشگاه و روشنفکران ايرانی از سراسر جهان نه تنها با امضای نامه جمعی به ریيس جمهوری ایتالیا بلکه با ارسال تلگراف های شخصی نيز خواهان تجديد نظر در اين تصميم شدند.

این موزه در سال های گذشته ميزبان چندين نمايشگاه بسيار مهم از اشيای به دست آمده در حفاری هايی در جنوب و جنوب شرق ايران، به ويژه منطقه موسوم به شهر سوخته در سيستان و بلوچستان بوده است.


نمايشگاه بسيار با ارزش هفت هزار سال تاريخ نيز توسط اين موزه در همکاری با موزه های ايران برپاشد و پس از ايتاليا روانه ديگر کشورهای اروپا شد.


پروفسور آدريانو روسی، استاد ايران شناسی دانشگاه شرقی ناپل، و عضو هيئت مديره، «ایسیاو» می گويد : «معتقديم که بالاخره عقلانيت پيروز خواهد شد و با وجود مشکلات اقتصادی که دولت در پيش دارد اين انسيتو بسته نخواهد شد.»


نامه سرگشاده ای که تا کنون ۱۰۷۷۵ استاد دانشگاه، ايران شناس، کارشناس و پژوهشگر خطاب به ریيس جمهوری ايتاليا امضا کرده اند، گويا تاثيرگذار بوده است.


۱۴ ژوئيه دو لايحه يکی از سوی ائتلاف دولتی، و ديگری به امضا نيروهای اپوزيسيون به مجلس ايتاليا ارائه داده شد که در هر دوی آنها خواسته بودند دولت از تعطيل ساختن «ایسیاو» چشم پوشی کند.


پروفسور روسی می افزايد واکنش محافل بين المللی و به ويژه ايرانيان مقيم ايالات متحده به اين تصميم دولت فوری بود.


پژوهشگران، استادان دانشگاه و روشنفکران ايرانی از سراسر جهان نه تنها با امضای نامه جمعی به ریيس جمهوری ایتالیا بلکه با ارسال تلگراف های شخصی نيز خواهان تجديد نظر در اين تصميم شدند.


پروفسور روسی يادآوری می کند اگرچه انسيتوی شرق شناسی در سال ۱۹۳۳ ميلادی تاسيس شد، ولی در حقيقت می توان گفت که رشد آن در دهه ۵۰ ميلادی هم زمان با سرمايه گذاری شرکت نفت ايتاليا انی به مديريت انريکو ماتئی در ايران آغاز شد، و سال ها توجه عمده اين نهاد بر ايران و فرهنگ و ميراث باستانی ايران متمرکز بود.


در آن سال ها، که رياست اين نهاد با ايران شناسی شناخته شده یعنی «جوزپه توچی» بود، فعاليت های مرمت و حفاری ايتاليايی ها در ايران آغاز شد.


فعاليت هايی که پس از مدتی توقف در پيامد تشکيل جمهوری اسلامی ايران بار ديگر در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی باز گرفته شدند. مرمت گران و باستان شناسان ايتاليايی هم اکنون در اصفهان و در سيستان و بلوچستان فعاليت دارند.


XS
SM
MD
LG