لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

انتخاب رییس جمهوری لبنان، بار دیگر به تعویق افتاد


رهبران لبنان، روز سه شنبه ، ۲۰ نوامبر ، اعلام کردند که رای گيری در پارلمان اين کشور برای انتخاب رييس جمهوری جديد، تا روز جمعه آينده به تعويق افتاده است.
رهبران لبنان، روز سه شنبه ، ۲۰ نوامبر ، اعلام کردند که رای گيری در پارلمان اين کشور برای انتخاب رييس جمهوری جديد، تا روز جمعه آينده به تعويق افتاده است.

رهبران لبنان روز سه شنبه ، ۲۰ نوامبر اعلام کردند که رای گيری در پارلمان اين کشور برای انتخاب رييس جمهوری جديد، تا روز جمعه آينده به تعويق افتاده است.


به گزارش رويترز، پارلمان لبنان قرار بود که روز چهارشنبه، جانشينی برای اميل لحود که دوره رياست جمهوريش روز جمعه به پايان می رسد، انتخاب کند.


اين برای چهارمين بار است که رای گيری برای انتخاب جانشين اميل لحود که از هواداران سوريه است به دليل اختلاف بين جناح های اکثريت و اقليت پارلمان به تعويق می افتد.


اکثريت پارلمان لبنان، ضد سوری و هوادار فواد سنيوره، نخست وزير هوادار غرب اين کشور است و حزب الله لبنان که از سوی سوريه و ايران پشتيبانی می شود، رهبری اقليت اين پارلمان را بر عهده دارد.


اميل لحود، پيشتر پيشنهاد کرده بود که ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان، رييس جمهوری آينده اين کشور شود. اکثريت پارلمان لبنان چنين پيشنهادی را مخالف قانون اساسی اين کشور دانسته اند.


طبق قانون اساسی لبنان، رييس جمهوری اين کشور بايد از ميان مسيحيان مارونی اين کشور انتخاب شود. سيستم سياسی لبنان بر اساس تقسيم قدرت بين گروه های مذهبی مختلف استوار است و نخست وزير اين کشور از ميان مسلمانان سنی و رييس مجلس از ميان شيعيان انتخاب می شود.


اميل لحود، پيشتر پيشنهاد کرده بود که ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان، رييس جمهوری آينده اين کشور شود. اکثريت پارلمان لبنان چنين پيشنهادی را مخاف قانون اساسی اين کشور دانسته است

دولت آقای سنيوره، رابرت غانم را برای پست رياست جمهوری در نظر گرفته است، ولی اپوزيسيون از ميشل اده، وزیر سابق حمايت می کند.


اگر نيروهای سياسی لبنان تا روز جمعه آينده بر سر انتخاب رييس جمهوری جديد اين کشور به توافق نرسند، این امکان وجود دارد که خلاء سياسی مهمی در اين کشور ايجاد شده و لبنان را به سوی جنگ داخلی ديگری سوق دهد.


در ماه های گذشته اختلاف بين اکثريت ضد سوری به رهبری سعد حريری، پسر رفيق حريری، نخست وزير سابق اين کشور که ترور شد، و اپوزيسيون هوادار سوريه شدت گرفته است.


در ماه های اخير چند نفر از نمايندگان پارلمان ضد سوری بر اثر انفجار بمب جان خود را از دست داده اند.


ميشل سليمان اخیرا اعلام کرد که ارتش هيچ تصميمی که به يکپارچگی کشور آسيب برساند نخواهد گرفت.


در همين حال سعد حريری برای مذاکرات اضطراری به مسکو سفر کرده تا با مقامات روسی در مورد وضعيت لبنان صحبت کند.


روسيه روايط بسيار نزديکی با سوريه دارد و گمان می رود آقای حريری از اين کشور بخواهد تا از نفوذش در سوريه برای پيدا کردن راه حلی برای بحران لبنان استفاده کند.


بحران سياسی لبنان بر سر انتخاب رييس جمهوری، عميق ترين مشکل سياسی در عرصه سياست داخلی اين کشور از زمان پايان ۱۵ سال جنگ داخلی در سال ۱۹۹۰ ميلادی تا امروز توصيف شده است.


هم اکنون در پارلمان ۱۲۸ نفری لبنان، ائتلاف هواداران غرب با ۶۸ کرسی اکثريت بسيار شکننده ای را تشکيل می دهند.


در مقابل، ائتلاف هواداران ايران – سوريه که نتيجه اتحاد گروه حزب الله لبنان له با گروهی ديگر از مسيحيان لبنان است، ۶۰ کرسی باقی مانده را در اختيار دارند.


XS
SM
MD
LG