لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

انفجار ۲۸ بمب در جنوب تایلند


اکثر بمب ها در مکان هايی چون مراکز شب نشينی و بارها کار گذاشته شده بودند که از نظر شورشيان مسلمان مراکز فساد هستند.
اکثر بمب ها در مکان هايی چون مراکز شب نشينی و بارها کار گذاشته شده بودند که از نظر شورشيان مسلمان مراکز فساد هستند.

طی يک اقدام هماهنگ، دست کم ۲۸ بمب در جنوب تايلند در یکشنبه، ۱۸ بهمن ماه، منفجر شد که به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن بیش از صد نفر انجاميد.



اين بمب گذاری ها مکان هايی چون هتل ها، بارها، مراکز اقتصادی و مراکز نيرو را در جنوبی ترين استان تايلند مورد هدف قرار داد که بر اثر آن دو مدرسه دولتی نيز در آتش سوخت. اين استان دارای جمعيتی با اقليت بودايی و اکثريت مسلمان است .

پليس گفت سه تايلندی چينی الاصل نيز در استان «پاتانی» طی عملياتی مشابه کشته شدند . اين کشتارها همزمان با آغاز سال نو چينی در يکشنبه صورت گرفته است.


با آن که دولت تایلند گفته است که می خواهد با شورشيان از در صلح و گفت و گو وارد شود و تدابير امنيتی را نيز در جنوب تايلند افزایش داده است با اين حال موج خشونت ها در اين نواحی طی ماه های اخير بالا گرفته است.


از آغاز اين شورش ها در سال ۲۰۰۴ تا کنون بيش از ۲۰۰۰ نفر در استان های هم مرز مالزی کشته شده اند.


شورشيان با آن که دولت مرکزی را متهم به ده ها سال سوء مديريت و آشوب در اين نواحی می کنند اما هنوز از اهداف خود در انجام اين گونه عمليات سخنی به ميان نياورده اند ولی به نظر می رسد که برای تاسيس يک دولت جدايی خواه با ايدئولوژی اسلامی تلاش می کنند.


به گفته «تونگ دانگ»، سخنگوی ارتش،در عمليات مشابه ديگر که در استان يالا رخ داد دو نفر کشته و ۳۳ نفر زخمی شدند. همچنين در استانی ديگر به نام ناراتی وات که استانی توريستی است نيز يک نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.


اين مقام نظامی ضمن اشاره به اعزام نيروهای بيشتر به منطقه افزود: « اين عمليات جدايی طلبانه برای ايجاد ترس ميان مردم صورت گرفته و آن ها می خواهند نشان دهند که هنوز از توان لازم برای ايجاد آشوب برخوردارند.»


يک مقام پليس تايلند به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که دو انفجار در مراکز انتقال نيرو در ناحيه «پاتانی» منجر به خاموشی چندين منطقه شد.


براساس گفته مقامات امنيتی، بمب هايی نيز در نواحی مرزی «سونگايی کولوک» که محل رفت و آمد توريست های مالزيايی و سنگاپوری است و همچنين در منطقه «بتونگ» منفجر شده است.


به گفته اين مقامات، اکثر بمب ها در مکان هايی چون مراکز شب نشينی و بارها کار گذاشته شده بودند که از نظر شورشيان مسلمان مراکز فساد هستند.


XS
SM
MD
LG