لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

آمریکا شناسی در سرزمین «مرگ بر آمریکا»


یک از دانشجویان برنامه آمریکا شناسی می گوید: آمریکا یکی از مسایل اصلی مردم در ایران است.
یک از دانشجویان برنامه آمریکا شناسی می گوید: آمریکا یکی از مسایل اصلی مردم در ایران است.

در حالی که نخستین فارع التحصیلان برنامه «آمریکا شناسی» دانشگاه تهران خود را آماده سفر نه ماهه پژوهشی به ایالات متحده می کردند هیچ دانشگاه آمریکایی حاضر نشد میزبان آنها باشد.


به گزارش آسوشیتدپرس، در برنامه دوساله کارشناسی ارشد «آمریکا شناسی» دانشگاه تهران درس هایی در مورد فرهنگ، دولت و جامعه آمریکا تدریس می شود.


مسئولان این برنامه که در ایران مشابه ای ندارد، می خواستند سه نفر از دانشجویان این رشته را برای دوره ای نه ماهه راهی آمریکا کنند.


این دانشجویان قرار بود که در مدت اقامت خود در آمریکا به دانشجویان آمریکایی فارسی یاد دهند و مشغول کارهای پژوهشی شوند ولی این مسافرت لغو شد.



اتهامات مطرح شده درباره استفاده از محققان توسط دولت آمریکا از جمله مسائلی است که در حال حاضر بر روابط دوکشور سایه افکنده است، چرا که به باور مقامات جمهوری اسلامی این افراد در صدد گسترش ارزش های سکولار و لیبرالی در جامعه ایران هستند.

یکی از دانشجویان «آمریکا شناسی» که نخواست هویتش فاش شود چرا که از واکنش محافظه کاران هراس دارد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «من واقعا متاسفم که این مسافرت به آمریکا لغو شد چرا که فرصتی بود برای یادگیری مطالب زیادی که می شد در برگشت به ایران از آن استفاده کرد.»


موسسه «آموزش بین المللی» واقع در نیویورک که نهادی غیر انتفاعی است و بخشی از بودجه آن توسط دولت آمریکا پرداخت می شود، مسئول پیدا کردن دانشگاه میزبان برای دانشجویان ایرانی بود.


اگر چه موسسه« آموزش بین المللی» اعلام کرد که هیچ دانشگاه آمریکایی حاضر به قبول کردن دانشجویان ایرانی نشده است ولی محمد مرندی، پایه گذار برنامه «آمریکا شناسی» معتقد است که عدم قبول دانشجویان ایرانی به دلیل موضعگیری انتقادی آنها از سیاست های آمریکا بوده است.


مسئولان موسسه «آموزش بین المللی» توضیح بیشتری در این مورد نداده است.


آقای مرندی که خود در آمریکا متولد شده و از نوجوانانی بوده که در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز جنگیده است می گوید: دانشجویان برنامه وی می خواستند آمریکا را بهتر بشناسند و احتمالا می خواستند از فرصت به دست آمده استفاده کرده و از دولت آمریکا انتقاد کنند.


به گفته وی، «اگر آمریکایی واقعا می خواهند روابط دو کشور بهبود یابد باید بازتر عمل کنند.»


گرچه مذاکرات در این زمینه ادامه دارد ولی انجام این سفر به نظر می رسد به طور کامل لغو شده است.


اتهامات مطرح شده درباره استفاده از محققان توسط دولت آمریکا از جمله مسائلی است که در حال حاضر بر روابط دوکشور سایه افکنده است، چرا که به باور مقامات جمهوری اسلامی این افراد در صدد گسترش ارزش های سکولار و لیبرالی در جامعه ایران هستند.


بازداشت سه محقق ایرانی و آمریکایی و ضبط گذرنامه یک روزنامه دارای ملیت دوگانه نیز پس از آن صورت گرفت که آنها متهم شدند بدنبال انجام «انقلاب مخملی» در ایران بوده اند.


«درسی برای شناخت دشمن؟»


به رغم مسائل سیاسی بوجود آمده در ماه های اخیر، آنچنان که در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آمده است برنامه «آمریکا شناسی» پیشرفت داشته است.


بسیاری از دانشجویان این رشته می گویند هدف آنها بهبود روابط بین ایران و آمریکا است. برخی دیگر از دانشجویان می گویند که آنها می خواهند دشمن را بهتر بشناسند.

موسسه «مطالعات آمریکای شمالی و اروپا» توسط سعید عاملی تاسیس شد. آقای عاملی در دانشگاه «ساکرامنتو» در آمریکا در رشته مهندسی مکانیک درس می خواند که پس از سرنگونی شاه به ایران بازگشت. وی در رشته جامعه شناسی به اخذ مدرک دکترا نایل شد و دروس حوزوی را نیز گذراند.


به جز آقای عاملی و محمد مرندی، سفیر سابق ایران در کانادا نیز از جمله اساتید رشته آمریکا شناسی است.


بسیاری از دانشجویان این رشته می گویند که هدف آنها بهبود روابط بین ایران و آمریکا است. برخی دیگر از دانشجویان می گویند که آنها می خواهند دشمن را بهتر بشناسند.


مهشید مایار یکی از این دانشجویان می گوید: آمریکا یکی از مسایل اصلی مردم در ایران است. مردم درباره این کشور می دانند و با آن زندگی می کنند چرا که زندگی و آینده آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.»


امیر حسین فردوس، از اساتید میهمان در یکی از درس های ارائه شده به دانشجویان خود می گوید که «یهودی ها خطری برای جهان هستند و مسیح را کشته اند.»


آقای مردانی به این موضعگیری ها واکنش نشان داه و می گوید که چنین عقایدی منعکس کننده نظرات موسسه نیست.


XS
SM
MD
LG