لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۷

نگرانی ایاد علاوی از نحوه بازشماری آرا در عراق


اياد علاوی
اياد علاوی
اياد علاوی، نخست وزير پيشين عراق و رئيس ائتلاف العراقيه که بيشترين کرسی‌های انتخابات پارلمانی عراق را به دست آورده، روز سه‌شنبه گفت: «ما با تصميم دادگاه برای بازشماری دستی آرا در بغداد موافقيم، اما خواستار بازشماری آرا در مناطق ديگر عراق نيز هستيم.»

روز دوشنبه، دادگاه‌ عراق با درخواست ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، موافقت کرد و حکم شمارش دستی آرای انتخابات در استان بغداد را صادر کرد.

ائتلاف العراقيه که مجموعه‌ای از نيروهای سکولار شيعه به همراه سنی‌هاست توانسته است ۹۱ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق را کسب کند. اين در حالی است که ائتلاف دولت قانون، به رهبری نوری المالکی، نخست وزير عراق، با ۸۹ کرسی در جايگاه دوم قرار دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، آقای علاوی گفت: «ما شکایت‌هایی در مورد شمارش آرا از استان‌های بصره، نجف و دیوانیه دریافت کرده‌ایم.»

نخست وزیر پیشین عراق همچنین افزود: «ما نمی‌دانیم که صندوق‌های رای پس از رای‌گیری کجا نگهداری می‌شدند، چه کسانی به آنها دسترسی داشتند و آیا آرا دستکاری شده است یا خیر.»

اسامه النجفی، از رهبران ائتلاف العراقیه، نیز گفت: «ما معتقدیم که بازشماری آرا هر گونه گفت‌وگو برای تشکیل دولت جدید عراق را به تعویق می‌اندازد.»

به نوشته سی‌ان‌ان، این نگرانی نیز وجود دارد که این تاخیر باعث ایجاد خلاء سیاسی در کشور شده و منجر به افزایش خشونت در عراق شود.

کمیسیون انتخابات عراق نیز اعلام کرد که آرای ۱۱ هزار حوزه رای‌گیری در کشور عراق بازشماری می‌شود و اين امر دست‌کم ۱۰ روز طول می‌کشد.

ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق می‌توانند در صورت توافق نزديک به ۱۶۳ رای مورد نياز در پارلمان را برای تشکیل دولت کسب کنند.

صاحب‌نظران در مسائل عراق می‌گويند نتايج انتخابات پارلمانی عراق حاکی از آن است که هيچ یک از ائتلاف‌های موجود اکثريت آرا را در اختيار ندارند، در نتيجه اين کشور شاهد مذاکرات طولانی و سخت میان گروه‌های مختلف برای تشکيل دولت آينده خواهد بود.
XS
SM
MD
LG