لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۶

آرژانتین از توافق همکاری با ایران بر سر پرونده آمیا دفاع کرد


 کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين
کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين
کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين با دفاع از تفاهم نامه تشکيل يک کميته حقيقت ياب مشترک با جمهوری اسلامی، اعلام کرده که لايحه ای برای تصويب اين تفاهم نامه به پارلمان آن کشور فرستاده است.

خانم فرناندز در سخنرانی روز پنجشنبه، ۱۹ بهمن ماه، خود گفت که او می خواهد به درد و رنج خانواده های قربانيان حادثه بمب گذاری پايان دهد و برای خروج از بن بست کنونی راهی پيدا کند.

وی با تاکيد بر اين که گفت و گو و مذاکره بخشی از سياست خارجی آرژانتين است، گفت : امضای تفاهم نامه با ايران قدمی به جلو برای گشودن پرونده ای است که ۱۹ سال است به حالت لاينحل باقی مانده است.

اين پرونده که به آميا معروف است در سال ۱۹۹۴ ميلادی با انفجار خودرويی بمب گذاری شده در مرکز يهوديان بوئينس آيرس که ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی به جای گذاشت، گشوده شد.

در سال ۲۰۰۶ ميلادی – هفت سال پيش- دادستان وقت آرژانتين- رسما مقامات بلند پايه جمهوری اسلامی را به دست داشتن در اين حمله مرگبار متهم کرد و گفت که بمب گذاری توسط عوامل حزب الله لبنان انجام شده است.

در آن زمان دولت آرژانتين، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس کنونی مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمد وحيدی، وزير دفاع در دولت آقای احمدی نژاد، علی فلاحيان، نماينده کنونی مجلس و وزير سابق اطلاعات، محسن رضايی ، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام و چهار تن ديگر از مقامات وقت جمهوری اسلامی را به صدور دستور اين حمله متهم کرد.

اينترپل و پليس بين الملل نيز برای پنج نفر از متهمان پرونده حکم جلب صادر کرد.

پس از امضای تفاهم نامه تشکيل کميته حقيقت ياب، خبرگزاری فارس گزارش داد که وزرای خارجه دو کشور در نامه ای به پليس بين الملل اعلام کرده اند که ايران و آرژانتين از اين پس خودشان اين موضوع را پيگيری خواهند کرد و ديگر نيازی به اقدام اينترپل در خصوص اين پرونده نيست.

دولت آرژانتين و پليس بين الملل تا کنون اين گزارش خبرگزاری فارس را تاييد نکرده اند.

کريستينا فرناندز، رئيس جمهوری آرژانتين، تفاهم نامه ای که بين دو کشور امضا شده به پارلمان آن کشور فرستاده تا بتواند پس از تصويب آن دست به تشکيل کميته حقيقت ياب بزند.

اين کميته قرار است از پنج قاضی مستقل بين المللی که هيچ کدام نمی توانند از شهروندان ايران و آرژانتين باشند، تشکيل شود.

بر پايه مفاد اين تفاهم نامه، نمايندگان دادستانی آرژانتين به تهران سفر خواهند کرد تا با متهمان پرونده که از مقامات بلند پايه سابق و کنونی جمهوری اسلامی هستند، گفت و گو کنند.

ايران که تا کنون هر گونه دخالت در بمب گذاری سال ۱۹۹۴ بوئينس آيرس را رد کرده است، سال گذشته اعلام کرد که آماده است در خصوص اين پرونده با آرژانتين همکاری کند.

امضای اين تفاهم نامه بين دو کشور با واکنش تند اسرائيل و سازمان های يهوديان مقيم آرژانتين روبرو شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا هم گفته است که واشينگتن شک دارد که بتوان از طريق توافق های صورت گرفته بين ايران و آرژانتين به راه حلی عادلانه دست يافت.
XS
SM
MD
LG