لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۵

توافق ایران و آرژانتین برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره پرونده آمیا


امضای توافقنامه تشکیل کمیته حقیقت یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.
امضای توافقنامه تشکیل کمیته حقیقت یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.
کریستینا فرناندز دکرشنر، رییس جمهوری آرژانتین، روز یکشنبه هشتم بهمن‌ماه، از توافق کشورش با ایران درخصوص تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آرژانتین، آمیا، خبر داد و رسانه‌های ایران نیز این خبر را تایید کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم فرناندز دکرشنر گفته است که بنا به توافق طرفین قرار است برای رسیدگی به این پرونده یک «کمیته حقیقت‌یاب» متشکل از پنج قاضی مستقل که هیچ‌یک شهروند ایران یا آرژانتین نباشند تشکیل شود.

خبرگزاری می گوید که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن بعدازظهر یکشنبه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا به این توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز نوشت: «گفته می‌شود در پی توافقات به عمل آمده در آدیس آبابا دو وزیر خارجه در نامه‌ای به دبیرکل اینترپل اعلام کردند که دو کشور این موضوع را از این پس خودشان پیگیری خواهند کرد و نیاز به اقدامی در این خصوص از سوی اینترپل نیست.»

انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌است، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.

این اعلام آمادگی برای همکاری با مخالفت دو سازمان اصلی یهودیان آرژانتین روبه‌رو شد و سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس نیز از این توافق انتقاد و به تصمیم آرژانتین برای مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی مخالفت کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ییگال پالمور، وزیر خارجه اسرائیل، نیز روز دوشنبه با ابراز «تعجب» از این توافق گفت که «منتظریم تا جزئیات کاملی از این تحولات از آرژانتین دریافت کنیم چرا که این موضوع مستقیماً با اسرائیل ارتباط دارد.»

در آرژانتین ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین اجتماع یهودیان در آمریکای لاتین را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG