لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۹

ابراز تردید آمریکا در مورد کارآیی کمیته حقیقت‌یاب آمیا


انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.
به دنبال اعتراض اسرائیل به توافق ایران و آرژانتین بر سر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق در مورد پرونده آمیا، ایالات متحده نیز اعلام کرد که نسبت به دست یافتن این کمیته به راه حلی عادلانه، بدبین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۱۲ بهمن‌ماه، با اظهار این‌ که سابقه ایران در همکاری با مقام‌های بین‌المللی «بسیار ضعیف» است، گفت حضور ایران این نگرانی را ایجاد می‌کند که فعالیت‌های این کمیته نتواند به حکم‌فرمایی عدالت منجر شود.

خانم نولند افزود که آمریکا شک دارد که بتوان از طریق توافق‌های صورت گرفته میان ایران و آرژانتین به راه حلی عادلانه دست یافت.

رئیس جمهور آرژانتین هشتم بهمن‌ماه اعلام کرد که کشورش برای تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار آمیا، با ایران به توافق رسیده است. رسانه‌های ایران نیز این خبر را تایید کرده‌اند.

بر این اساس قرار است برای رسیدگی به این پرونده یک «کمیته حقیقت‌یاب» متشکل از پنج قاضی مستقل که هیچ‌ یک شهروند ایران یا آرژانتین نباشند تشکیل شود.

در همین زمینه، وزیر خارجه آرژانتین ۱۱ بهمن اعلام کرد که در چارچوب این توافق، قرار است وزیر دفاع ایران در تهران به سوالات یک قاضی پاسخ بدهد.

هکتون تیمرمن در این باره به یک رادیوی محلی گفت که احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، و هفت چهره ایرانی دیگر که نام‌شان در پرونده آمیا آمده، قرار است به سوال‌های قاضی درباره انفجار مرکز یهودیان آمیا در سال ۱۹۹۴ پاسخ بدهند.

این توافق اعتراض اسرائیل و گروه‌های مختلف یهودی را نیز به همراه داشته است. وزارت خارجه اسرائیل ۱۰ بهمن‌ماه نسبت به توافق صورت گرفته میان ایران و آرژانتین «عمیقاً» ابراز تأسف کرد و گفت که تشکیل چنین کمیته‌ای به ایران فرصت می‌دهد «تا کار کمیته را بی‌نهایت به تأخیر بیندازد».

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌ است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌ است، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.
XS
SM
MD
LG