لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

اعتراض اسرائیل و دو سازمان یهودی به توافق ایران و آرژانتین


امضای توافق‌نامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.
امضای توافق‌نامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب توسط علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش هکتور تیمرمن در آدیس‌آبابا.
یک روز پس از اعتراض شدید دو سازمان اصلی یهودیان آرژانتین به توافق ایران و آرژانتین برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جهت رسیدگی به پرونده آمیا، اسرائیل نیز روز سه‌شنبه، دهم بهمن، سفیر آرژانتین را در این رابطه احضار کرد.

انفجار پرتلفات در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، انفجاری است که مقامات آرژانتینی حکومت جمهوری اسلامی را در آن دخیل می‌دانند و ایران و آرژانتین روز یک‌شنبه، پس از ۱۹ سال که از وقوع این انفجار می‌گذرد، توافق کردند تا کمیته مستقلی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این تصمیم «عمیقاً متأسف است» و خبر داد که سفیر آرژانتین در اسرائیل را فراخوانده و از او در این باره توضیح خواسته است.

وزارت خارجه اسرائیل گفته‌ است که توصیه‌های کمیته حقیقت‌یاب غیرالزام‌آور است و تشکیل چنین کمیته‌ای به ایران فرصت می‌دهد «تا کار کمیته را بی‌نهایت به تأخیر بیندازد».

بنا بر این گزارش، دنی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، نیز در واکنش به تشکیل این کمیته گفته‌ است که «این کار مانند این است که از قاتل دعوت شود تا در مورد قتل‌هایی که مرتکب شده تحقیق کند».

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان یهودی «آمیا» و «هیئت انجمن‌های یهودی آرژانتین» با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تشکیل این کمیته را به منزله «تنزل در حاکمیت» آرژانتین می‌دانند.

این بیانیه می‌نویسد: «نادیده گرفتن تمامی تلاش‌های وزارت دادگستری آرژانتین و جایگزین کردن آن با یک کمیسیون، بدون شک یک عقب‌نشینی در مسیر رسیدن به عدالت که هدف مشترک ماست به حساب می‌آید.»

کمیته حقیقت‌یاب یادشده قرار است از پنج قاضی مستقل که هیچ‌یک شهروند ایران یا آرژانتین نباشند تشکیل شود.

انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، که سال ۱۹۹۴ به وقوع پیوست، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌ بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.
XS
SM
MD
LG