لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۰

آرژانتین: قاضی از وزیر دفاع ایران در مورد انفجار آمیا سئوال خواهد کرد


وزیر خارجه آرژانتین اعلام کرد در چارچوب توافق اخیر ایران و آرژانتین برای رسیدگی به پرونده بمبگذاری در یک مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس، قرار است وزیر دفاع ایران در تهران به سوالات یک قاضی پاسخ بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آرژانتین، هکتون تیمرمن به یک رادیوی محلی گفته است احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران و هفت چهره ایرانی دیگر که نامشان در این پرونده آمده، قرار است به سوال‌های قاضی درباره انفجار مرکز یهودیان آمیا در سال ۱۹۹۴ پاسخ بدهد.

وزیر خارجه آرژانتین تاکید کرده است: «من اطمینان کسب کرده‌ام که او [احمد وحیدی] باید در این جلسه حاضر باشد و او حاضر خواهد شد.»

دو روز پیش در ۸ بهمن ماه کریستینا فرناندز دکرشنر، رییس جمهوری آرژانتین، از توافق کشورش با ایران برای تشکیل یک کمیته مستقل برای انجام تحقیقات در مورد انفجار آمیا خبر داد و رسانه‌های ایران نیز این خبر را تایید کردند.

خانم فرناندز دکرشنر گفت که بنا به توافق طرفین قرار است برای رسیدگی به این پرونده یک «کمیته حقیقت‌یاب» متشکل از پنج قاضی مستقل که هیچ‌یک شهروند ایران یا آرژانتین نباشند تشکیل شود.

سازمان‌های عمده یهودیان آرژانتین و دولت اسرائیل به این توافق اعلام‌شده اعتراض کرده‌اند.

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت.

به دنبال وقوع این انفجار، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

آرژانتین بارها از ایران خواسته‌ است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد.

ایران که همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌ است، بدون قبول این درخواست از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آرژانتین گفته است قاضی رودولفو کانیکوبا کورال و بازپرس آلبرتو نیسمن، بازپرس اصلی در پرونده انفجار آمیا به تهران می‌روند تا شهادت طرف‌های ایرانی را ثبت کنند.

هکتون تیمرمن گفته است: «شاید این بازجویی‌ها شواهد تازه‌ای را به میان بیاورد یا راه‌های تازه‌ای برای این پرونده باز کند.» او یادآوری کرده است که رسیدگی به این پرونده برای سال‌ها به بن‌بست خورده بوده است.

وزیر خارجه ایران و همتای آرژانتینی‌اش بعداز ظهر یکشنبه در حاشیه اجلاس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا به این توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: «گفته می‌شود در پی توافقات به عمل آمده در آدیس آبابا دو وزیر خارجه در نامه‌ای به دبیرکل اینترپل اعلام کردند که دو کشور این موضوع را از این پس خودشان پیگیری خواهند کرد و نیاز به اقدامی در این خصوص از سوی اینترپل نیست.»

در آرژانتین ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین اجتماع یهودیان در آمریکای لاتین را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ییگال پالمور، وزیر خارجه اسرائیل، روز دوشنبه ۹ بهمن با ابراز «تعجب» از این توافق گفت که «منتظریم تا جزئیات کاملی از این تحولات از آرژانتین دریافت کنیم چرا که این موضوع مستقیماً با اسرائیل ارتباط دارد.»

انتشار خبر این توافق، اعتراض شدید دو سازمان اصلی یهودیان آرژانتین را در پی داشت. سازمان یهودی «آمیا» و «هیئت انجمن‌های یهودی آرژانتین» با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که تشکیل این کمیته را به منزله «تنزل در حاکمیت» آرژانتین می‌دانند و آن را «یک عقب‌نشینی در مسیر رسیدن به عدالت» بر شمردند.

دولت اسرائیل نیز روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن، سفیر آرژانتین را در این رابطه احضار کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که از این تصمیم «عمیقاً متأسف است».

بنا بر این گزارش، دنی آیالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل، نیز در واکنش به تشکیل این کمیته گفته‌ است که «این کار مانند این است که از قاتل دعوت شود تا در مورد قتل‌هایی که مرتکب شده تحقیق کند».
XS
SM
MD
LG