لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

نانواهای آلمان: يونسکو شيوه نانوايی ما را به رسميت بشناسد


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نانوایی در آلمان. عکس تزئینی است.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نانوایی در آلمان. عکس تزئینی است.
نانواهای آلمان می گويند که به خاطر شيوه های بسيار متنوع پختن نان که در اين کشور منحصر به فرد است دفتر فرهنگی سازمان ملل متحد، يونسکو، بايد نانوايی آلمان را در فهرست پديده های فرهنگی متمايز جهان قرار دهد.

در فهرست پديده های فرهنگی منحصر به فرد که توسط سازمان يونسکو به رسميت شناخته شده است می توان به مواردی مثل فرشبافی ايرانی، تانگوی آرژانتينی، موسيقی فلامينکواسپانيا و آشپزی فرانسوی اشاره کرد.

خبرگزاری فرانسه می نويسد که در برخی از نانوايی های سنتی آلمان هنوز هم می توان بيش از بيست نوع نان مختلف پيدا کرد که خمير و نحوه پخت هر يک از آنها نسل به نسل منتقل شده و در برخی موارد سابقه فعاليت اين نانوايی ها به دو قرن پيش برمی گردد.
البته در دهه های اخير کار رقابت با سوپرمارکت های بزرگ و شرکت های صنعتی توليد نان و کيک بسيار دشوار شده است. افزايش سرعت زندگی شهری نيز عامل ديگری است که گرايش مردم به رفتن به نانوايی و خريد نان مورد علاقه خود را کاهش داده است.

به گفته اتحاديه نانوايی های آلمان فقط طی يک سال گذشته حدود پانصد مغازه نانوايی در اين کشور تعطيل شده اند. مسئول اين اتحاديه می گويد تنوع بی نظير در نان های رايج در آلمان دليل اصلی تقاضای آنها از يونسکو برای به رسميت شناختن نان آلمان به عنوان يک پديده منحصر به فرد است.

مسئولان اتحاديه نانوايی های آلمان اميدوار هستند که با تبليغ در مورد کيفيت نان اين کشور و کسب مقام ويژه از سوی يونسکو بتوانند به اين صنعت سنتی رونق ببخشند.

آلمان يکصد و پنجاه و سومين کشوری است که قرار است امسال به پروژه ويژه يونسکو برای حفظ آثار و پديده های فرهنگی منحصر به فرد درجهان بپيوندد. تمام ايالت های آلمان به همين مناسبت مشغول جمع آوری طرح و پيشنهادهای مختلفی هستند تا با استفاده از اين مناسبت بتوانند آنها را به نشست عمومی يونسکو ارائه دهند.

يکی از نمايندگان آلمان در اداره يونسکو می گويد که در سال ۲۰۰۳ که اين طرح عمومی توسط يونسکو اعلام شد بسياری در آلمان معتقد بودند که با توجه به سابقه حکومت آلمان نازی و بعد هم حکومت آلمان شرقی شايد در چهارچوب يونسکو آلمان برای تثبيت مظاهر فرهنگی خود شانس چندانی نداشته باشد.

ولی اکنون اين نگرانی ها برطرف شده و آلمان ها نيز تلاش می کنند مظاهر فرهنگی ويژه خود را در چهارچوب يونسکو تثبيت کنند.

اتحاديه نانوايی های آلمان از ماه پيش با اجرای مراسم گوناگونی کارزار تبليغاتی خود را آغاز کرده ، مهمانی های مختلفی را در سراسر کشور برگزار کرده و تاکنون با ايجاد يک مرکز رسمی ثبت انواع مختلف نان بيش از سه هزار نان گوناگون را در فهرست رسمی خود قرار داده است.
XS
SM
MD
LG