لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

سایت بالاترین حیات مجازی خود را از سرگرفت


لوگوی وب‌سایت بالاترین
لوگوی وب‌سایت بالاترین
سایت بالاترین که از سه‌شنبه ۱۵ بهمن ماه، هک و از دسترس کاربران خارج شده بود به تدریج به حیات مجازی خود برمی‌گردد.

مشخصات و انگیزه هکرها هنوز مشخص نیست ولی مسئولان سایت بالاترین در پیامی که در این سایت منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: «طی روزهای گذشته دومین‌های سرقت‌ شده از طریق مجاری قانونی کاملاً پس گرفته شده‌اند. در مورد سرورها هم سارق موفق به فرستادن درخواست فرمت یا پاک کردن دیسک‌ها به خدمات‌دهنده بالاترین شده است.»

بالاترین، مشهورترین، سایت وب ۲ فارسی که محلی برای به اشتراک گذاشتن خبر، گزارش، وبلاگ و مکانی برای بحث درباره آنهاست، از سه شنبه، ۱۵ بهمن ماه، از دسترس کاربرانش خارج شده بود.

بالاترین، مشهورترین، سایت وب ۲ فارسی که محلی برای به اشتراک گذاشتن خبر، گزارش، وبلاگ و مکانی برای بحث درباره آنهاست، از سه شنبه، ۱۵ بهمن ماه، از دسترس کاربرانش خارج شده بود.
عزیز آشفته، یکی از مدیران بالاترین، حمله هکرها به این سایت پرطرفدار را کاملاً برنامه‌ریزی شده می‌داند. به گفته او، هک سرور بالاترین، در شلوغ ترین ساعات کاری روز سه‌شنبه، اتفاق افتاد و هکرها کل هارد آن را پاک کرده و دومین آن را نیز ربوده‌اند. این عضو مدیریت سایت بالاترین، افزود، نسخه پشتیبانی از تمامی محتوای بالاترین وجود دارد و مدیران این سایت تلاش می‌کنند که بالاترین را برگردانند.

بالاترین که صفحات آن به نام خبرگزاری مردم، شناخته می‌شود، و چند ماه پس از آغاز به کار فیلتر شد، فعالیت خود را از حدود ۲ سال و نیم پیش آغاز کرده است.

کاربران علاوه بر به اشتراک گذاشتن گزارش، خبر، لینک و وبلاگ، می‌توانند با دادن رای مثبت یا منفی به لینک‌های ارسالی، آنها را ارزش گذاری و درباره آنها، بحث کنند.

مهدی یحیی‌نژاد، بنیانگذار سایت بالاترین و برنده مدال برنز المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۳ است. یحیی نژاد، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف تهران، دارای فوق لیسانس در رشته فیزیک تجربی از دانشگاه تورنتوست. دکترای فیزیک و بیوانفورماتیک را از دانشگاه ام آی تی گرفته و فوق دکترای بیوانفورماتیک را هم از دانشگاه استانفورد دریافت کرده است. مهدی یحیی نژاد، هم اکنون ساکن شمال کالیفرنیاست.

بنیانگذار سایت بالاترین، در مرداد ماه گذشته، به سایت صداهای جهانی یا «گلوبال ویسز» که در دانشگاه هاروارد راه‌اندازی شده و منعکس کننده اخبار وبلاگ‌نویسان دنیاست، با اشاره به پیشرفت ایران در زمینه رسانه‌های مردمی گفت: « به رغم گرایش گسترده ایرانیان به وبلاگ‌ها، ایران برای نگه داشتن این ریتم خیلی دچار مشکل بوده است. »

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، با اشاره به نبرد اسرائیل و غزه، به طور ضمنی بالاترین را به حمایت از اسرائیل متهم کرده و آورده بود: « در جریان جنگ ۲۲ روزه، این لینک‌دانی به طوری عمل کرده بود که به سختی خبری از جنابات رژیم صهیونیستی در نوار غزه در صفحه اول این سایت نقش می‌بست.»

خبرگزاری فارس در ادامه آورده بود، « این سایت مدعی آزادی بیان ، که از سوی برخی جریانات غربی حمایت می‌شد» کاربرانی را که با نام مستعار افرادی همچون خالد اسلامبولی، عماد مغنیه و دیگر شهدای اسلام، اقدام به انتشار لینک خبرهای اسلامی-مذهبی می‌کردند، سریعاً غیر فعال می‌کرد.

این در حالی است که برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران، اینترنت را ابزاری برای براندازی نرم در ایران می‌دانند.
XS
SM
MD
LG