لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

اقتصاددانان دولت احمدی نژاد را به مناظره دعوت کردند


وحید محمودی: ما برای هر گونه مناظره ای آماده ایم تا ثابت کنیم که سیاست های دولت بر اساس اصول اقتصادی نیست.
وحید محمودی: ما برای هر گونه مناظره ای آماده ایم تا ثابت کنیم که سیاست های دولت بر اساس اصول اقتصادی نیست.

در پی پاسخ تند محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران به نامه انتقادی ۵۷ استاد اقتصاد دانشگاه های ایران برخی از این اقتصاددانان نمایندگان دولت را به مناظره دعوت کردند.


روزنامه اعتماد ملی، روز شنبه، در این مورد نوشت که رییس جمهوری اسلامی در واکنش به نامه انتقادی استادان اقتصاد گفت «ما را متهم به شتابزدگی در تصميم گيری می كنند؛ يک نفر از اقتصاددانانی كه مدعی است و كاهش نرخ سود تسهيلات را به ضرر كشور می داند، بيايد ادعای خود را به صورت علمی ثابت كند.»


اعتماد ملی در عین حال واکنش چند تن از استادان اقصاد را منعکس کرد و به نقل از آنها نوشت «ما حاضريم در هر مناظره ای به اثبات اين موضوع كه سياست های دولت براساس چارچوب اقتصاد اصولی و كارشناسی نيست بپردازيم.»


وحید محمودی، استاد دانشگاه و از نویسندگان نامه گفت ما برای هر گونه مناظره ای آماده ایم تا ثابت کنیم که سیاست های دولت بر اساس اصول اقتصادی نیست.


وحید محمودی، استاد دانشگاه و از نویسندگان نامه:ما برای هر گونه مناظره ای آماده ایم تا ثابت کنیم که سیاست های دولت بر اساس اصول اقتصادی نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز از قول محمود احمدی نژاد نوشت که برخی مخالف موفقیت دولت هستند و آنها می خواهند ما را خسته کنند ولی مطمئن باشند موفق نخواهند شد.


آقای احمدی نژاد این سخنان را در سخنرانی در استان سمنان بیان کرد.


هشدار اقتصاددانان


این ۵۷ اقتصاددان در نامه ای که در روز ۲۱ خرداد در برخی از رسانه ها مانند ایلنا، خبرگزاری کار ایران، انتشار یافت، در چهارده بند ضمن بر شمردن مهم ترین چالش های اقتصادی ایران به بررسی وضعیت موجود و سیاستگذاری دولت و پیآمدهای ان پرداختند.


نویسندگان در این نامه می گویند بی اعتنایی دولت به نظرات علمی استادان و کارشناسان در حوزه سیاستگذاری اقتصادی موجب گردیده است که متاسفانه بسیاری از پیش بینی های بدفرجام صاحب نظران تحقق یابد.


۵۷ اقتصاددان:«ناديده گرفتن تعامل مناسب جهانی هزينه سنگينی را بر اقتصاد امروز کشور و نسل های آتی تحميل می نمايد.»

بند دوازدهم نامه به «اهميت تعامل با خارج» اختصاص يافته که در شرايط کنونی، با توجه به پرونده هسته ای ايران و اوج گيری تنش در روابط کشور با جامعه بين المللی، از اهميت ويژه ای برخوردار است.


امضا کنندگان نامه هشدار مي دهند که: «ناديده گرفتن تعامل مناسب جهانی هزينه سنگينی را بر اقتصاد امروز کشور و نسل های آتی تحميل می نمايد.»


بند سيزدهم نامه به «کاهش سرمايه اجتماعی» و اهميت به وجود آوردن فضای اعتماد برای فعاليت های اقتصادی می پردازد.


اقتصاد دانان می پرسند: «مردم چگونه به دولت اعتماد کنند و سرمايه های خود را از طريق سرمايه گذاری در معرض خطر بگذارند و زمين گير کنند، در حالی که بار ها ديده اند که سرمايه ها و دارايی شان با يک سخنرانی در معرض تهديد و نابودی قرار گرفته است.»


در دو سال گذشته اقتصاددانان ایران در چند نامه سرگشاده از سیاست های اقتصادی دولت انتقاد کرده اند.


بانک جهانی و واحد اطلاعات مجله معتبر اکونوميست نیز در تازه ترين گزارش های خود پيش بينی کرده اند که رشد اقتصادی ايران طی سال های آينده، کاهش چشمگيری خواهد يافت.


بانک جهانی در تازه ترين گزارش خود پيش بينی کرده است که رشد اقتصادی ايران در سال جاری به پنج درصد خواهد رسيد، که نسبت به رشد اقتصادی پنج و هشت دهم درصدی سال گذشته، کاهش زيادی را نشان می دهد.


آقای احمدی نژاد از برنامه اقتصادی خود همواره دفاع کرده و مشکلات اقتصادی مانند تورم را ناشی از سیاست های دولت های قبلی می داند.


XS
SM
MD
LG