لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

چهار سال زندان؛ حکم دادگاه بريتانيا برای مروجان شورش در فيس بوک


آتش نشانان هشتم اوت در جنوب لندن ، عکس تزئینی است
آتش نشانان هشتم اوت در جنوب لندن ، عکس تزئینی است
مراجع قضايی بريتانيا، سه شنبه، دو مرد جوان را به جرم ترويج و تحريک به شورش روی شبکه فيس بوک طی شورش های اخير در شهرهای بريتانيا به چهار سال زندان محکوم کردند.

همزمان کانون های وکلا و گروههای مدافع حقوق و آزادی های فردی در مورد شدت عمل و اعمال مجازات های بيش از حد در مورد افراد بازداشت شده در ناآرامی های اخير بريتانيا هشدار می دهند.
به گزارش روزنامه « گاردين» يکی از اين دو مرد به نام «جوردن بلکشاو» ۲۴ ساله، روز هشتم ماه اوت از طريق شبکه فيس بوک با انتشار يک بيانيه با عنوان « ويرانگری در نورويچ» از ديگران خواست که شب هنگام در جوار يک رستوران « مک دونالد » اجتماع کنند. پليس که در اين ايام به دقت شبکه فيس بوک را کنترل می کرد راس ساعت در محل حاضر شد و وی را دستگير کرد.
مرد دوم به نام « پری ساتکليف » ۲۲ ساله، نيز روز نهم ماه اوت در صفحه فيس بوک خود مطالبی را در دفاع از گستراندن شورش در حوالی شهر محل سکونت خود منتشر کرد. دادگاه در بررسی پرونده اعلام کرد که اين اقدام متهم موجی از سراسيمگی در اين منطقه به پا کرد.ژ

فردای آن روز اين مرد جوان که ظاهرا شب قبل الکل فراوانی نوشيده بود ضمن انتشار يک عذر خواهی روی شبکه فيس بوک مطالب خود را پاک کرد و گفت که انتشار آن يک شوخی بوده است. با وجوديکه پيام اوليه وی در تبليغ شورش به دست چهارصد مشترک ديگر فيس بوک رسيد ولی هيچ شورش و ناآرامی به وجود نيامد.
به گزارش روزنامه «گاردين» قاضی دادگاه به هنگام قرائت محکوميت « جوردن بلکشاو» گفت که متهم با بهره برداری از جو متشنج در لندن و شهرهای ديگر قصد داشت اين جو خشونت را به يک منطقه آرام بکشاند. خوشبختانه کسی از اين دعوت استقبال نکرد و ماموران پليس به سرعت واکنش نشان دادند.
اين دو حکم در شرايطی صادر می شود که بسياری از وکلا و گروههای مدافع حقوق و آزادی های فردی به صدور احکام « نامتناسب» و يا « بيش از حد» برای بازداشت شدگان شورش های اخير در شهرهای بریتانیا اعتراض کرده اند. تاکنون حدود ۱۳۰۰ نفر از اين افراد محاکمه شده اند.
اخيرا برملا شد که مقامات دادگاه های بريتانيا در مورد اين متهمان روال معمول دادرسی را کنار گذاشته و با سرعت بيشتر پرونده ها را بررسی می کنند.

معترضان به اين روش می گويند اين روش باعث می شود در آينده بسياری از اين افراد به خاطر اعتراض به روال دادرسی تقاضای فرجام کرده و سيستم قضايی بريتانيا با انبوهی از پرونده های فرجام خواهی روبرو خواهد شد.

به گزارش روزنامه « گاردين» طبق ارزيابی وزارت دادگستری بريتانيا که روز سه شنبه منتشر شد تاکنون پرونده حدود يک هزار و ۳۰۰ نفر بررسی شده از اين عده حدود ۷۰۰ نفر در بازداشت به سر می برند. دو سوم از اين موارد مربوط به شورش در محله های شهر لندن است.
تا روز دوشنبه حکم حدود ۱۱۵ نفر صادر شده ، حدود سه چهارم اين افراد بالغ بوده اند و در مجموع حدود ۲۱ درصد از کسانی که محاکمه می شوند زير سن هيجده سال هستند. درصد متهمان زير هيجده سال در ساير شهرهای بريتانيا از جمله منچستر، بيرمنگهام و ناتينگهام بيشتر از لندن بوده است.
اکنون شک و ترديدهايی در مورد رعايت انصاف و اعتدال در صدور اين احکم مطرح شده است. يک نمونه آن صدور حکم شش ماه زندان برای يک دانشجويی است که يک بطری آب دزديده بود.
يک کارشناس مستقل امور حقوقی در بريتانيا می گويد معمولا در شرايط وقوع ناآرامی های گسترده اعمال مجازات يک حدی تشديد می شود ولی در برخی از موارد که تاکنون روی داده اين حد از شدت عمل بيش از اندازه است.
نکته ديگری که اين کارشناس به آن اشاره می کند تغيير در روش دادرسی های مربوط به اين موارد است. معمولا مقامات دادگاه ها در مورد يک پرونده مشخص می توانند روال کار را تغيير دهند ولی صدور يک راهنما يا دستور عمل کلی که شامل حال صدها نفر از متهمان می شود روش درستی نيست.
XS
SM
MD
LG