لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

نقاط ضعف تيم ملی فوتبال ايران کجاست؟


با کسب دو پيروزی تيم ملی فوتبال ايران در پانزدهمين دوره جام ملت های آسيا مسجل شدن صعود اين تيم به مرحله يک چهارم نهايی، انتقادات از اين تيم و کادر فنی اش در رسانه های ورزشی ايران به کمترين ميزان خود از زمان انتصاب افشين قطبی به سمت سرمربيگری تيم ملی رسيده است.

برخی کارشناسان و پيشکسوتان فوتبال ايران که پيش از اين در صداوسيما و خبرگزاری ها به انتقاد از تاکتيک ها و برنامه های افشين قطبی می پرداختند، در مصاحبه های اخيرشان گفته اند، ايراد قابل اشاره ای را در بازی های تيم ملی مشاهده نکرده اند.

برنامه منتقد ۹۰ که همواره ارائه گر ديدگاه های کارشناسان زبده فوتبال ايران بوده است نيز به صلاحديد مديران سازمان صداوسيما، در طول رقابت های جام ملت های آسيا پخش نخواهد شد.

همچنين از انجام گزارش بازی های تيم ملی توسط عادل فردوسی پور جلوگيری شده است.

پرسش اين است که آيا اين تيم، بدون نقطه ضعف چشمگير، پا به ورزشگاه های قطر گذاشته است؟ آيا نگرانی های قبلی درباره سازمان دفاعی تيم ملی، تداخل وظايف تيموريان و نکونام در کمربند ميانی که به تناوب به کارايی يکی از اين دو لطمه می زند، فقدان مهره کارآمد دفاعی در منطقه چپ، افزايش ضريب اشتباهات تيمی در بازی تحت فشار، چرخشی بودن استفاده از مهاجمين در ترکيب تيم ملی و نکات ديگری از اين دست، به طور کامل برطرف شده است؟

تاکيد بر متفاوت بودن مرحله حذفی با رقابت های گروهی، عمده ترين مسئله ای است که در مصاحبه های کارشناسان فوتبال و مربيان ليگ برتری به چشم می خورد.

در اين بين، تاريخ فوتبال ايران نشان می دهد که در اغلب رقابت ها، وقتی شروع خوبی نداشته، تورنمنت را با پايانی عالی ترک کرده است. اما بارها پيش آمده که آغاز طوفانی فوتبال ايران، به پايانی تلخ در آن مسابقات منجر شده است.

اين نکته ای است که اغلب منتقدان در رسانه های ورزشی برای پرهيز از ذوق زدگی ملی پوشان و کادر فنی، بعد از کسب دو پيروزی خفيف مقابل عراق و کره شمالی بارها گوشزد کرده اند.
در اظهارات نخبگان فوتبال ايران پيرامون ادامه کار تيم ملی فوتبال ايران در جام ملت های ۲۰۱۱ آسيا، اشاره هايی به نقاط ضعف تيم ملی فوتبال ايران شده است.

بر خلاف خود افشين قطبی که معتقد است تحولات چشمگيری در نوع بازی تيم ملی ايران پديد آورده، مجيد جلالی ديدگاه ديگری دارد. سرمربی تيم فوتبال فولاد خوزستان می گويد :"سال های سال است که تيم ملی ما با همين شيوه بازی می کند. آن چه تيم ملی انجام می دهد به موازات فوتبالی است که در ليگ مان بازی می کنيم."

ابراهيم آشتيانی از ستاره های سال های دور تيم ملی فوتبال ايران، ضعف در فاکتور سرعت هنگام دفاع را از نکات منفی تيم ملی فوتبال ايران می داند.

احمد طوسی سرمربی سابق نفت آبادان هم با انتقاد از نوع بازی هادی عقيلی گفته است هيچ مدافعی در فوتبال حرفه ای امروز دنيا، فوتبال بلند بازی نمی کند. در چنين نمايشی، بدون شک هافبک های تيم خودی از بازی خارج شده و توپ های بلند ارسالی بلند را نيز مدافعان حريف دفع می کنند.

طوسی در توضيح نقد خود گفته است نظم و سازمان تيمی با حرکات مدرن در فوتبال، از مرکز خط دفاعی تيم ها استارت می خورد.
XS
SM
MD
LG