لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

ماجرای بن بست در فوتبال به تشخيص مصلحت نظام کشيد


علی کفاشيان، رییس فدراسیون فوتبال. (عکس: ایسنا)
علی کفاشيان، رییس فدراسیون فوتبال. (عکس: ایسنا)

در آستانه محروميت فوتبال باشگاه های ايران از حضور در ليگ قهرمانان آسيا، مساله حق پخش تلويزيونی رقابت های فوتبال ايران به مجمع تشخيص مصلحت نظام جمهوری اسلامی کشيد.


یکی از شرایط حضور در رقابت های ليگ حرفه ای فوتبال قهرمانان آسيا، داشتن قرارداد حق پخش تلويزيونی است.


پيش از اين، محسن صفايی فراهانی، رييس فدراسيون پيشين فوتبال، گفته بود که مساله حضور دو يا دو تيم باشگاهی ايران در اين جام است، اما علی کفاشيان، رييس فعلی فدراسيون فوتبال، در ماه پيش به صراحت عنوان کرد که مساله حضور چهار تيم و يا محروميت از حضور در اين جام و شرکت در جام باشگاههای آماتور فوتبال آسيا در پيش است.


فوتبال ايران يکی از پرسابقه ترين و معتبر ترين های آسيا به شمار می رود. در آسيا، از نظر سابقه و اعتبار، تنها کره جنوبی با ايران قابل مقايسه است.


مساله حق پخش تلويزيونی در حالی به مجمع تشخيص مصلحت نظام کشيده شده است که ايران از سوی کنفدراسيون فوتبال آسيا تنها تا اول اکتبر (چهارشنبه دهم مهر) فرصت دارد.


به گفته دکتر مهدی خبيری، نايب رييس پيشين فدراسيون فوتبال، کنفدارسيون هيچ نظر مثبتی به فوتبال ايران ندارد.


چند ساعت پس از انتشار اطلاعيه سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی، نامه فدراسيون فوتبال ايران به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارسال شد.


« روز شنبه در هيئت رييسه فدارسيون فوتبال تصميم گرفته شد از اين هفته اجازه ورود دوربين های شبکه های تلويزيونی را به ورزشگاه ها ندهيم و از بازی استقلال و پرسپوليس اين کار آغاز خواهد شد.»
علی کفاشيان، رییس فدراسیون فوتبال

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، « ایرنا»، در بند نخست اين اطلاعيه آمده است: مطابق مصوبه مورخ ۱۶ مرداد سال ۸۱ مجمع تشخيص مصلحت نظام، سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران برای پخش مسابقه های ورزشی در کليه رشته ها، مجاز به پرداخت هيچگونه وجهی نيست.


در بند دوم، اشاره ای گذرا به طرحی پنهانی برای رضايت کنفدراسيون فوتبال آسيا و همچنين اعلام « تحميل شرايط بر فوتبال ايران» شده که به دليل عدم توافق آن طرح به دفتر رياست جمهوری اسلامی ارسال شده است.


علی کفاشيان، رییس فدراسیون فوتبال، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، « ايسنا »، اطلاعيه صدا و سيما را بر اساس قانونی در هفت، هشت سال پيش و آن را غيرمستند اعلام کرد.


او پيشنهاد ياد شده را نيز غير منطقی دانست و گفت که « آنها پيشنهاد داده بودند برای سه سال تبليغات پيرامون ورزشگاه ها را بگيرند و در قبال آن پولی به فدراسيون فوتبال بدهند.»


آقای کفاشيان افزود که کنفدراسيون هيچ شرطی را بر فوتبال ايران تحميل نکرده است.


رييس فدراسيون فوتبال مساله حق پخش تلويزيونی را متفاوت با مساله تبليغات دور ورزشگاه ها دانست که قراردادهای آن يک ساله است و نه سه ساله، و گرفتن آن مستلزم حضور در يک جلسه مزايده است.


او در فاصله سه روز تا پايان مهلت کنفدراسيون فوتبال اعتقادش بر اين بود که « در اين شرايط ديگر نمی دانيم که اين کار شدنی است و يا نه.»


علی کفاشيان به «ايسنا» گفت: روز شنبه در هيئت رييسه فدارسيون فوتبال تصميم گرفته شد از اين هفته اجازه ورود دوربين های شبکه های تلويزيونی را به ورزشگاه ها ندهيم و از بازی استقلال و پرسپوليس اين کار آغاز خواهد شد.


محسن رضايی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نیز به ايسنا گفت که هنوز تقاضای جدی برای رسيدگی به اختلاف تربيت بدنی و صدا و سيما به مجمع نرسيده است


XS
SM
MD
LG