لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

حزب الله: ايران واتيکان همه شيعيان جهان است


شبه نظامیان حزب الله در بیروت. (عکس: EPA)
شبه نظامیان حزب الله در بیروت. (عکس: EPA)

همزمان با سخنان مرد شماره دوم حزب الله لبنان مبنی بر «افتخار اين سازمان به مناسبات نزديک خود با جمهوری اسلامی ايران و سوريه»، يک کميته ويژه دولت لبنان با رسيدن به تفاهم درمورد خطوط اساسی سياست های کابينه، به حزب الله «حق مقاومت مشروع در برابر اسرائيل» داده است.


رييس جمهوری لبنان نيز اعلام کرده است که حق مقاومت برای حزب الله به هدف پس گرفتن مزارع شبعا از تسلط اسرائيل «مشروعيت» دارد.


پيش ازاين تحولات نيز، حزب الله چهارشنبه هفته گذشته با صدور بيانيه ای به اسرائيل «هشدار» داد که «از اين پس به هرتعرضی که به حريم هوايی، دريايی و زمينی لبنان صورت گيرد، با گام های عملی پاسخ خواهد داد.»


همزمان، مقامات ارتش اسرائيل اعلام کردند که حزب الله ازجمهوری اسلامی ايران و سوريه پدافند هوايی دريافت می کند که هدف آن، آتشباری به سوی هواپيماهای اسرائيلی است که هراز گاهی برفراز جنوب لبنان پرواز می کنند.


برخی کارشناسان نظامی در اسرائيل ارزيابی کردند که با راه اندازی اين سيستم پيشرفته ازسوی حزب الله، هواپيماهای اسرائيلی برای ادامه پرواز خود بر فراز لبنان با ترديد جدی روبرو خواهند شد. زيرا نمی خواهند که ماجرای اسارت رون آراد، کمک خلبان ناپديد شده اسرائيلی، که از ۲۲ سال پیش مفقودالاثرشده است، تکرارشود.


ارتش مرکزی لبنان هيچگاه پدافند هوايی قدرتمندی نداشته و اصولا نيروی هوايی آن درمقايسه با توان هوايی اسرائيل صفر است.


جنگنده ها و هلي کوپترهای رزمی اسرائيل درطول جنگ ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶، با انجام هزاران پرواز عملياتی درسراسر لبنان، به تاسيسات زيربنايی این کشور و اهداف حزب الله خساراتی سنگين وارد کردند، اما در تمامی اين عمليات دستی کاملا بازداشتند و تهديدی جدی متوجه آنان نبود.


دولت لبنان که چهارهفته پيش درپی حدود دو سال بحران سیاسی در این کشور به روی کارآمد، با مامور کردن يک کميته تدوين سياست ها، پيرامون خطوط اساسی کار خود به تفاهم رسيده و پيش نويس آنرا تنظيم کرده است.


مهمترين موضوع مورد اختلاف احزاب لبنانی، مربوط به سرنوشت تسليحاتی است که حزب الله دراختيار دارد.


قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت که تابستان ۲۰۰۶ به نبرد ۳۳ روزه اسرائيل و حزب الله پايان داد، تصريح کرده است که حزب الله بايد خلع سلاح شود و تنها ارتش مرکزی لبنان از جنگ افزار نظامی برخوردار باشد.


پيش نويس تنظيم شده ازسوی کميسيون ويژه بايد اکنون به تاييد پارلمان در بيروت برسد، و پيش از آن به تاييد دولت فواد سنيوره نياز دارد.


دولت سنيوره روز دوشنبه، چهارم اوت، قرار است برای رای گيری دراين باره تشکيل جلسه دهد. این در حالیست که اکثريت پارلمانی لبنان همچنان شديدا با حفظ سلاح حزب الله مخالف است و برخی ناظران می گويند، که اين امر می تواند به بحران جديد منجر شود.


« حزب الله با ياری ايران و سوريه، زرادخانه ای عظيم تر برای خود تهيه کرده است و شمارموشک هايی که اکنون در اختيار دارد، سه برابر زرادخانه موشکی تا پيش از تابستان ۲۰۰۶ است.»
اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل

طبق پيش نويس خطوط اساسی، حزب الله «حق دارد که سلاح خود را برای مقاومت در برابراسرائيل حفظ کند.»


اين امر خواسته قاطع حزب الله و حاميان آن بود که برای دستيابی به آن دو سال موجب بحرانی سياسی درلبنان شدند و طی درگيری هايی نيز که رخ داد، دست کم ۸۱ نفرکشته و بيش از دويست نفر زخمی شدند.


اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، که در آمريکا به سرمی برد، روز جمعه در ديدار با دبير کل سازمان ملل متحد از رخدادهای لبنان و «يکه تازی حزب الله» درآن کشورابرازنگرانی عميق کرد و خواستار مداخله سريع آن سازمان برای اجرای مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنيت و خلع سلاح حزب الله شد.


اهود باراک افزود: «عليرغم اين قطعنامه، حزب الله با ياری ايران و سوريه، زرادخانه ای عظيم تر برای خود تهيه کرده است و شمار موشک هايی که اکنون در اختيار دارد، سه برابر زرادخانه موشکی تا پيش از تابستان ۲۰۰۶ است.»


«تقویت نظامی حزب الله توسط ایران»


ژنرال يوسی بايدتس، ریيس سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل، درآخرين نشست کميسيون اطلاعاتی کنست به نمايندگان پارلمان اسرائيل گفت: «کاروان های بی وقفه ای از جنگ افزار که از سوی ايران برای حزب الله ارسال می شود، اين هدف را دنبال می کند که درصورت وخيم شدن اوضاع درمنطقه، حزب الله دستورات ايران را برای حملات موشکی به اسرائيل اجرا کند.»


«ما به رابطه خود با سوريه و ايران و هرعامل ديگری که به ما دردستيابی به حقوق خود دست ياری دهد، می باليم.»
شيخ نبيل قاووق مرد شماره دوم درحزب الله

شيخ نبيل قاووق مرد شماره دوم درحزب الله و فرمانده شاخه جنوب ارتش حزب الله، با تاکيد بر اينکه حزب الله اکنون بسيار قوی تر از جنگ دوسال پيش است، گفت:«حزب الله برای هر احتمالی آماده است».


وی افزود :« جمهوری اسلامی ايران «واتيکان همه شيعيان جهان» است.


شيخ قاووق گفت: «حزب الله به داشتن مناسبات نزديک با ايران و نيز با سوريه افتخار می کند.»


درمصاحبه ای با «ديلی تلگراف» چاپ لندن، شيخ نبيل قاووق گفت: «کسی نمی پرسد که سایر گروه های لبنانی سلاح خود را ازکجا دريافت می کنند»، و افزود: «ما به رابطه خود با سوريه و ايران و هرعامل ديگری که به ما دردستيابی به حقوق خود دست ياری دهد، می باليم.»


حزب الله چهارشنبه هفته گذشته دربيانيه ای به اسرائيل «هشدار» داد که اگر به تعرض تازه ای دست بزند و هواپيماهايش درحريم هوایی لبنان به پرواز درآيند، «حق خود می داند که با گام های عملی جواب دهد.»


ژنرال ميشل سليمان، ریيس جمهوری جديد لبنان، روز جمعه درسخنانی درسالروز برپایی ارتش لبنان اعلام کرد که «روز آزاد سازی مزارع شبعا و کفرشوبا از تسلط اسرائيل نزديک است و سلاح حزب الله برای دستيابی به اين هدف، مشروعيت دارد.»


اسرائيل تاکيد دارد که مزارع شبعا متعلق به سوريه است و نه لبنان، و طبق تاييديه سازمان ملل متحد، «اسرائيل ازماه مه ۲۰۰۵ تا آخرين سانتيمتراز خاک لبنان عقب نشينی کرده است». درهرحال، اسرائيل اعلام کرده که اگر سوريه و لبنان می گويند که اين مزارع خاک لبنان است، اسرائيل حاضر به پس دادن اين منطقه بسيار کوچک است.


این در شرایطی است که تاکنون خط مرزی سوریه و لبنان تعيين نشده است.


سوريه ماه گذشته پس از۶۳ سال برای اعزام رسمی سفيربه لبنان ابراز آمادگی کرد.


اسرائيل اعلام کرده است که دولت آمريکا تلاش هايی پشت پرده را برای ميانجيگيری تماس های سياسی ميان دولت های اسرائيل و لبنان درباره مزارع شبعا به عمل می آورد.


XS
SM
MD
LG