لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

افزایش احساسات ضد جمهوری اسلامی در کشورهای عربی


نظرسنجی موسسه زاگبی حاکی از آن است که احساسات ضد جمهوری اسلامی در کشورهای عربی و همسايه های غير عرب ايران در حال گسترش است.

در اين نظرسنجی ۲۰ هزار نفر از ۱۷ کشور عربی، از جمله لبنان، مراکش، قطر و عربستان سعودی و سه کشور غير عرب ترکيه ، جمهوری آذربايجان و پاکستان شرکت کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:10 0:00
لینک مستقیم

موسسه تحقيقاتی زاگبی می گويد که به نظر می رسد احساسات ضد ايرانی به خاطر سياست های ايران در عراق، سوريه و منطقه خليج فارس و نيز فعاليت های هسته ای آن کشور در حال افزايش است.

جيمز زاگبی، مدير موسسه پژوهشی زاگبی می گويد که نگرانی های شهروندان کشورهای منطقه درباره فعاليت های هسته ای ايران در حال گسترش است.

آقای زاگبی که روز سه شنبه در نشستی در موسسه وود رو ويلسون صحبت می کرد افزود که در سال ۲۰۰۶ ترکيه تنها کشوری بود که نسبت به صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای ايران دچار سوءظن بود.
اکنون به گفته ی وی تمامی کشورهای عربی به جز مراکش، نسبت به اهداف فعاليت های هسته ای ايران دچار شک و ترديدند.

وی همچنين گفت که حمايت از تحريم های اقتصادی عليه جمهوری اسلامی نيز افزايش يافته است.
جيمز زاگبی گفت که شهروندان اکثريت کشورهايی که در نظرسنجی اين موسسه شرکت کرده اند از تحريم های اقتصادی عليه ايران حمايت می کنند.

تنها کشوری که مخالف تحريم هاست ، مراکش است.

ولی گفت در سال ۲۰۰۶ نظرسنجی اين موسسه نشان داد که تمامی کشورها به غير از ترکيه با تحريم ها مخالف بوده اند.

هاله اسفندياری، مدير بخش مطالعات خاورميانه موسسه وود رو ويلسون گفت که به نظر می رسد برخورد شديد ايران با معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ يکی از دلايلی است که باعث گسترش احساسات ضد ايرانی ميان شهروندان کشورهای عربی شده است.

وی گفت فکر می کنم سال ۸۸ نقطه عطفی بود زيرا شهروندان عربی انتظار چنين بی رحمی را از سوی مقامات ايرانی نداشتند.

خانم اسفندياری گفت که پشتيبانی ايران از حکومت بشار اسد در سوريه نيز در گسترش احساسات ضد ايرانی ميان شهروندان کشورهای عربی و کشورهای منطقه نقش داشته است.

مارک لينچ، استاد دانشگاه جورج واشينگتن در جلسه روز سه شنبه مرکز وود رو ويلسون هشدار داد که نتايج نظرسنجی موسسه زاگبی نبايد به عنوان چراغ سبزی برای حمله به ايران تلقی شود.

وی گفت در صورت حمله به ايران ، احساسات شهروندان کشورهای منطقه به سرعت تغيير خواهد کرد.
بر اساس نظرسنجی موسسه زاگبی، بيشتر کشورهای منطقه مخالف حمله نظامی به ايران هستند.
گر چه درصد کسانی که از حمله نظامی به ايران حمايت می کنند افزايش يافته است.

موسسه زاگبی در مورد نتايج نظرسنجی خود نوشته است که وقتی از پاسخ دهندگان درباره ايران سوال می شود، بيشتر افراد درباره سياست های جمهوری اسلامی صحبت می کنند تا اينکه به مسائل دينی و يا فرهنگی بپردازند.

به نوشته اين موسسه يک شکاف اساسی ميان پاسخ دهندگان شيعه و سنی وجود دارد.
به طور مثال در عربستان سعودی، سنی ها گفته اند که ايران خواستار کشمکش و درگيری با جهان است اما پاسخ دهندگان شيعه از ايران به عنوان کشور قدرتمندی ياد کردند که در موقعيت های دشوار از خود شجاعت نشان می دهد.
XS
SM
MD
LG