لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

آيا سيگارهای الکترونيکی به راستی مضرات کمتری دارند؟


هون لیک خالق سیگار الکترونیکی
هون لیک خالق سیگار الکترونیکی
سيگارهای الکترونيکی آنقدر تازه اند که هنوز در بسياری از زبان های دنيا برای افرادی که از آنها استفاده می کنند واژه ای نساخته اند.

در گذشته به کسانی که سيگار استعمال می کردند «سيگاری» می گفتيم و «اهل دود»، حال با افزايش روزافزون طرفداران سيگارهای الکترونيکی که به جای دود بخار توليد می کنند به کسانی که سيگارهای نسل جديد را چاق می کنند چه بايد گفت؟ در کشور آمريکا که از هم اکنون، سيگاری های بی دود و دم را «بُخوری» ناميده اند.

اما فارغ از عنوان کسانی که بسته سيگار قديمی خود را با اين ابداع باتری خور عوض کرده اند، بسياری اين سؤال برايشان مطرح شده که آيا به راستی «ای-سيگارت» ها کم خطر تر از پسرعموهای سنتی خود هستند يا اينکه مُدعای شرکت های توليد کننده اين نوع سيگارهای الکترونيکی تنها جنبه تبليغاتی داشته است؟

به گزارش راديو اروپای آزاد/راديو آزادی، بنابر اعلام يک مؤسسه بهداشتی در بريتانيا، شمار مصرف کنندگان سيگارهای الکترونيکی از ۹ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲۲ درصد در سال ۲۰۱۲ افزايش يافته است. تقريباً تمامی اين افراد را سيگاری های سابق تشکيل داده و ۴۰ درصد از آنها اذعان کرده اند که به اين دليل به سراغ اين جايگزين جديد رفته اند که، آنطور که ادعا می شود، مضرات مصرف سيگارهای معمولی را ندارند، سرطان زا نيستند و مواد سمی ناشی از سوختن تنباکو را به بدن وارد نمی کنند.

تفاوت چقدر است؟

آماندا سندفورد، مدير پژوهشی مؤسسه «ای اس اچ» در لندن می گويد تنها مشتق تنباکو که در سيگارهای الکترونيکی يافت می شود نيکوتين است: «نيکوتين، در مقايسه با دود سيگار، بی خطر است. اين ماده همان عامل اعتيادآور تنباکو است که موجب می شود افراد به استعمال دخانيات ادامه دهند و به آن عادت کنند. اما خطر اصلی سيگار تنفس دود آن است.» وی توضيح می دهد که «اگر نيکوتين تصفيه و از تنباکو جدا شود و در حالت خالص به مصرف برسد، تقريباً بی ضرر می شود.»

سيگارهای الکترونيکی که در واقع دمنده هايی کوچک هستند با استفاده از انرژی باتری مقدار کمی نيکوتين مايع را به بخار تبديل می کنند. اين بخار علاوه بر نيکوتين شامل آب، طعم دهنده و پروپيلن گليکول است.

خانم سندفورد می گويد هنوز زود است که درباره تأثير سيگارهای الکترونيکی بر روی سلامت انسان نظر قطعی بدهيم چراکه مدت زمان زيادی نيست که اين نوع محصول در بازار عرضه شده و مورد استفاده قرار گرفته است: «در اين مرحله آزمايش های پزشکی بيشتری لازم است تا حکم نهايی درباره تأثير سيگارهای الکترونيکی صادر شود.»

فقدان استاندارد

گذشته از درستی يا نادرستی ادعاهای مطرح درباره سيگارهای الکترونيکی، اين نکته را هم بايد در نظر داشت که بيشتر اين محصولات توليد چين و ديگر کشورهای آسيايی، تا به امروز محتويات مختلفی داشته اند. نمونه محصولات مورد آزمايش محققان نشان داده که سطح نيکوتين اعلام شده در روی بسته آنها رابطه چندانی با برچسب های «سَبُک» [لايت] و «قوی» اين سيگارهای نوين نداشته اند. از آن گذشته، هيچ کنترل کيفی يکپارچه ای درباره طعم دهنده های مورد استفاده و ديگر مواد افزودنی در توليد سيگارهای الکترونيکی وجود ندارد.

در بسياری از کشورها، نهادهای قانونی در حال تهيه و ارائه قوانين استاندارد سيگارهای الکترونيکی هستند. اما در همين حال، رقابت سختی ميان توليد کنندگان سيگارهای الکترونيکی و رقبای سنتی ‌آنها در صنعت دخانيات آغاز شده است. نبرد اين دو گروه نه تنها در عرصه بازار و جلب مشتريان سيگاری بوده که به صحن دادگاه ها نيز کشيده شده است. دعوای حقوقی بر سر طبقه بندی سيگارهای الکترونيکی است که توليدکنندگان آنها می گويند بايد تحت عنوان «فراورده تنباکو» عرضه شوند.

رِی استوری، مدير انجمن سيگارهای الکترونيکی بخار تنباکو در ايالات متحده، می گويد نهادهای قانونی در اروپا سيگارهای الکترونيکی را در گروه محصولات پزشکی و دارويی طبقه بندی کرده اند. امری که شرکت های توليدکننده را با قوانين و مقررات محدودکننده و دست و پاگير بيشتری مواجه می کند.

آينده بی دود و دم برای سيگاری ها

آقای استوری می گويد صنف او در حال مبارزه با نهادهای قانونگذار است. هدف نهايی هم آن است که در نهايت رأی دادگاه تعيين کند که طبقه بندی سيگارهای الکترونيکی در کدام مجموعه محصولی بايد انجام شود: «هيئت های نظارتی بر روی اين موضع خود پافشاری می کنند که سيگارهای الکترونيکی بايد تحت عنوان دارو طبقه بندی شوند و هيچ توضيحی درباره اين حرفشان ارائه نمی دهند، نه مبنای منطقی، نه چيز ديگری.»

جدال اين دو گروه به سختی پيش می رود و با اين شرايط سيگارهای الکترونيکی در مقادير بسيار کمتری از سيگارهای معمولی در بازار عرضه می شوند. با اين وجود، به قول رِی استوری، با روی آوردن تعداد بيشتری از سيگاری های سابق به سيگارهای الکترونيکی، شرکت های مطرح توليد کننده سيگار رفته رفته ناگزير از ورود به عرصه توليد اين نوع محصول خواهند شد. وی پيش بينی می کند که اگر غول های دنيای دخانيات اين روند را آغاز کنند، سيگاری ها در آينده نزديک دنيايی با «دود و دم کمتر» را شاهد خواهند بود.
XS
SM
MD
LG