لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

نیروها و تجهیزات نظامی ایران در آینه آمار


در سال ۲۰۰۷، در رژه ارتش به مناسبت سالگرد جنگ ايران و عراق، ايران موشک های شهاب-۳ را به نمايش گذاشت. (عکس: EPA)
در سال ۲۰۰۷، در رژه ارتش به مناسبت سالگرد جنگ ايران و عراق، ايران موشک های شهاب-۳ را به نمايش گذاشت. (عکس: EPA)

وزارت دفاع ايران روز دوشنبه اعلام کرد که خط توليد زير دريايی نيمه سنگين را راه اندازی کرده است. در همين رابطه خبرگزاری رويترز اطلاعاتی در مورد تعداد نيروها و تجهيزات نظامی ایران منتشر کرده است که در زیر می خوانید.


نيروهای مسلح:


تعداد نيروهای مسلح ايران شامل ۵۴۵ هزار نفر است. سرلشکر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش کشور است.


نیروی زمینی:


تمامی نيروهای ارتش شامل ۳۵۰ هزار نفر است که ۲۲۰ هزار آنها را سربازان نظام وظيفه تشکيل می دهند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز شامل ۱۲۵هزار نفر است. در سال ۲۰۰۴ ارتش ايران به چهار سپاه تقسيم شد که دارای چهار لشکر زرهی و شش لشکر پياده نظام است.


تعداد تانک ها:


حدود ۱۷۰۰ تانک در اختيار ارتش ايران است که شامل ۱۰۰ تانک ذوالفقار است که توسط خود ايران توليد شده است. اکثر تانک های ايران، تانک های قديمی چيفتن بريتانيايی و ام- ۶۰ آمريکايی هستند.


ايران همچنين دارای تانک های روسی تی-۵۴، تی-۵۵، تی-۵۹، تی-۶۲ و تی –۷۲ است که تعدادی از آنها در زمان جنگ ايران و عراق به غنيمت گرفته شده است. ايران تعدادی از اين تانک ها را نيز از کره شمالی و چين خريداری کرده است.


در آخرين گزارش موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در مورد ارتش ايران، آمده است که در مورد قابل استفاده بودن برخی از اين تانک ها جای شک و ترديد وجود دارد.


ايران همچنين دارای ۶۴۰ نفربر زرهی است.


در سال ۲۰۰۷، در رژه ارتش به مناسبت سالگرد جنگ ايران و عراق، ايران موشک های شهاب-۳ را به نمايش گذاشت.


اين کشور می گويد که اين موشک ها می تواند دو هزار کيلومتر را طی کند و اسرائيل و پايگاه های آمريکا در منطقه خاورمیانه را هدف قرار دهد.


ايران همچنين موشک های قدر-۱ را در اين رژه نظامی به نمايش گذاشته است که به گفته مقامات اين کشور می تواند اهدافی را در هزار و ۸۰۰ کيلومتری مورد هدف قرار دهد.


برخی از موشک های ايران تحت کنترل سپاه پاسداران است.


نيروی دريايی:


نيروی دريايی ايران شامل ۱۸ هزار پرسنل است و مقر فرماندهی آن در بندر عباس است. نيروی دريايی ايران دارای سه زير دريايی روسی کلاس کيلو ، سه ناو شکن سبک و دو ناو پاسور (گشتی) است.


در سال ۲۰۰۱ نيروی دريايی ايران در وضعيت بسيار بدی قرار داشت چرا که تعداد زيادی از تجهيزات آن فرسوده شده است.


دو ناوشکن ايرانی حدود ۴۰ سال است که مشغول فعاليت هستند و شک وترديد بسياری در مورد آمادگی دو آنها وجود دارد.


در اواخر سال ۲۰۰۷ ايران اعلام کرد که يک زير دريايی و يک کشتی جنگی ساخته است. اين کشور همچنين دارای سه زير دريايی به نام «غدير» است.


هفته نامه دفاعی جينز نوامبر گذشته خبر داد: ايران صاحب ناو شکنی شده است که قادر به پرتاب موشک است.


به نوشته اين نشریه، ايران در واقع موفق شده نمونه ای بر اساس ناوچه کلاس کمان که در سال های دهه هفتاد ميلادی از فرانسه خريده است، بسازد.


نيروی هوايی:


نيروی هوايی ايران دارای ۵۲ هزار نیرو است و ۲۸۱ هواپيمای جنگی در اختیار دارد. احتمالا فقط ۶۰ درصد هواپيماهای آمريکايی و ۸۰ درصد هواپيماهای روسی نيروی هوايی ايران قادر به فعاليت هستند.


ايران دارای جنگنده های اف-۱۴، ميگ ۲۹، سوخوی اس او-۲۴ و ۲۵ است.


ايران در سپتامبر سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که اين کشور دو جت جنگنده را آزمايش کرده است. تلويزيون ايران اعلام کرده است که این کشور تولید جت جنگنده موسوم به «صاعقه» را در سطح گسترده ای آغاز کرده است.


XS
SM
MD
LG