لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

وزیر اسرائیلی: حمله پيشگيرانه به ايران غير مسئولانه است


مئير شيتريت، می گوید: در صورت حمله ایران، اسرائيل تنها بايد از خود دفاع کند.(عکس: RFE/RL)
مئير شيتريت، می گوید: در صورت حمله ایران، اسرائيل تنها بايد از خود دفاع کند.(عکس: RFE/RL)

«مئير شيتريت» يکی از نامزدهای احراز سمت نخست وزيری اسرائيل در حزب کاديما گفت: «اين کشور نبايد در انديشه حمله ای پيشگيرانه عليه ايران و تاسيسات هسته ای آن کشور باشد و تنها در صورتی که ابتدا از سوی ايران مورد حمله قرار گيرد، اسرائيل حق خواهد داشت واکنش نشان دهد.»


به نوشته روزنامه هاآرتص، اين نخستين بار است که يک مقام اسرائيلی چنين ديدگاهی را در مورد ايران بيان می کند و گزينه نظامی را از روی ميز برمی دارد و آن را صرفا به واکنش در قبال حمله ايران موکول می کند.


مئير شيتريت که در دولت کنونی اسرائيل، وزير کشور است، يکی از چهار نامزد احراز رهبری حزب حاکم کاديما و رسيدن به مقام نخست وزيری در پی کناره گيری قريب الوقوع اهود اولمرت، نخست وزير کنونی اسرائيل، است.


وی روز پنجشنبه گفت: «اسرائيل تنها بايد از خود دفاع کند و اگر از سوی ايران مورد حمله قرار گرفت، واکنش نشان دهد و صرف تهديدهای لفظی سران ايران برای انجام حمله، نبايد اساس حمله احتمالی پيشدستانه اسرائيل قرار گيرد.»


مئير شيتريت، حمله اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران را بدون آنکه ابتدا مورد حمله قرار گرفته باشد، «يک رفتار غير مسوولانه» توصيف کرد.


مئير شيتريت در نشست های کابينه سياسی- امنيتی اسرائيل که وزيران «پست های حساس» در آن حضور دارند، شرکت می کند و نيز نماينده نخست وزير در امر نظارت بر تشکيلات امنيتی و اطلاعاتی اسرائيل، موساد (سرويس اطلاعات خارجی)، شباک (تشکيلات اطلاعات و امنيت داخلی)، سازمان انرژی اتمی و امان (سازمان نظامی ارتش) است.


  • «ديدگاه موفاز که اسرائيل بايد مراکز هسته ای ايران را به عنوان يک اقدام پيشگيرانه مورد حمله قرار دهد، خطرناک، غير مسئولانه و تفکری ماجراجويانه است.»
روزنامه هاآرتص

مئير شيتريت در مصاحبه با هاآرتص، که مشروح آن روز جمعه منتشر می شود، شديدا به شائول موفاز، وزير دفاع اسبق اسرائيل و نظرات او در قبال جمهوری اسلامی ايران حمله می کند و می گويد: ديدگاه موفاز که اسرائيل بايد مراکز هسته ای ايران را به عنوان يک اقدام پيشگيرانه مورد حمله قرار دهد، «خطرناک»، «غير مسئولانه» و تفکری «ماجراجويانه» است.


وی می گويد: «اظهارات خطرناکی که اين روزها شنيده می شود، يک اشتباه دهشتناک است، و حتی اگر کسی در مخيله خود چنين افکاری را راه می دهد، هرگز نبايد آن را به زبان آورد.»


وزير کشور اسرائيل می گويد: «اين کشور تنها بايد در پی راهکارهای تدافعی برای هنگامی باشد که ايران به جنگ افزار هسته ای دسترسی يافته باشد، ولی حمله يا تلاشی ديگر برای مقابله با اين امر از راهکارهای نظامی، هيچ اطمينانی نمی دهد که موفقيت آميز باشد و حتی ممکن است که اصولا هيچگونه تاخيری در طرح های هسته ای ايران بوجود نياورد.»


شائول موفاز، رقيب شيتريت، در هفته های اخير همواره از «گشوده بودن گزينه نظامی در برابر ايران» و حتی «يک حمله پيشگيرانه» حمايت کرده است.


سخنان اخير او که به افزايش بهای نفت در جهان انجاميد، با انتقادهای زيادی در بين سياستمداران ميانه روی اسرائيلی روبرو شد.


مئير شيتريت کيست؟


مئير شيتريت، ۵۹ ساله، زاده کشور مراکش است که در سن 9 سالگی با خانواده خود به اسرائيل مهاجرت کرد، و از سال ۱۹۷۴ تا کنون در صحنه سياست اسرائيل ايفای نقش کرده است.


او در چهار دولت، وزير اقتصاد و دارايی، راه و ترابری، دادگستری، آموزش و پرورش و کشور بوده است.


مئير شيتريت که سال ها عضو حزب ليکود بود، همواره ديدگاه های ملايمی در قبال فلسطينيان و ساير مسائل داشته است.


وی سه سال پيش هنگامی که آریل شارون، حزب ليکود را ترک کرد و حزب کاديما را پايه گذاری کرد، جزو نخستين کسانی بود که به اين حزب تازه تاسيس پيوست تا به پیشرفت در زمینه صلح با فلسطينيان کمک کند. او بارها با رهبران فلسطينی ديدار کرده است.


مئير شيتريت در کنار خانم تزيپی ليونی، شائول موفاز و آوی ديختر برای رهبری حزب کاديما تلاش می کند. اما عليرغم محبوبيت شخصی زياد در جامعه اسرائيل، وی از بخت چندان زيادی برای رسيدن به نخست وزيری برخوردار نيست.


مبارزه برای مقام نخست وزیری


رهبر حزب کاديما در روز هفدهم سپتامبر و در يک انتخابات داخلی، انتخاب می شود.


اهود اولمرت اخيرا اعلام کرد که پس از اين انتخابات و در صورتی که رهبر جديد بتواند با ترکيب کنونی کنست – بدون نياز به برگزاری انتخابات پارلمانی سراسری- دولت تازه اسرائيل را تشکيل دهد،از مقام خود کنار می رود.


بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليکود و اهود باراک، وزير دفاع کنونی و رهبر حزب کارگر نيز از رقبای اصلی مقامات حزب کاديما برای احراز سمت نخست وزيری هستند.


تازه ترين نظرسنجی که روز پنجشنبه در اسرائيل انتشار يافت، نشان می دهد که حزب کارگر در انتخابات بعدی اين کشور، متحمل بزرگترين ناکامی تاريخ ده ها ساله خود خواهد شد و تنها ۱۲ تا ۱۳ کرسی از۱۲۰ کرسی کنست را بدست خواهد آورد، در حالی که حزب کاديما درصورت رسيدن خانم ليونی به رهبری آن ۲۸ کرسی، مشابه کرسی های حزب ليکود، بدست می آورد.


اما اگر آقای موفاز به رهبری کاديما برسد، اين حزب ۲۲ کرسی را به خود اختصاص می دهد و و حزب ليکود با ۳۰ کرسی اولين حزب خواهد شد.


XS
SM
MD
LG