لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

طرح دولت وحدت ملی؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها


صادق زیباکلام: اين فکر وجود دارد که بياييم فردی را انتخاب کنيم که اصولگرايان حساسيت کمتری روی او دراند. (عکس: ایسنا)
صادق زیباکلام: اين فکر وجود دارد که بياييم فردی را انتخاب کنيم که اصولگرايان حساسيت کمتری روی او دراند. (عکس: ایسنا)

برخی جريان های مؤثر و قدرتمند در درون حکومت جمهوری اسلامی ايران، طرح دولت وحدت ملی و يا ائتلافی را دنبال می کنند.


ايده طرح «دولت وحدت ملی» نخستين بار در تابستان گذشته از سوی علی اکبر ناطق نوری، رييس پيشين مجلس شورای اسلامی، مطرح شد.



اخیرا علی اکبر ناطق نوری، و برخی نزديکان او مانند علی لاريجانی، رييس کنونی مجلس يا محسن رضايی، فرمانده پيشين سپاه پاسداران، بلکه اکبر هاشمی رفسنجانی و هوادارانش در حزب کارگزاران و حتی ديگر فن سالاران در ميان اصلاح طلبان نيز طرح «دولت وحدت ملی» را پيگيری می کنند.


ميرمحمود يگانلی، نماينده مستعفی دوره ششم مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با طرح«دولت وحدت ملی» به راديو فردا می گويد: « طيفی از روحانيت شامل آقايان ناطق نوری، هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی و يزدی تلاش می کردند که آقای احمدی نژاد را محدود کنند. حال اين طيف طرح وحدت ملی را مطرح کرده است به اين ترتيب که رييس جمهور از جناح اصولگرا باشد و کابينه، ائتلافی از اصولگرايان و اصلاح طلبان.»


صادق زيبا کلام، استاد علوم سياسی دانشگاه تهران، در پاسخ به اين پرسش که رييس «دولت وحدت ملی» چه کسی می تواند باشد، به راديو فردا می گويد: « اين فکر وجود دارد که بياييم فردی را انتخاب کنيم که اصولگرايان حساسيت کمتری روی او دارند. احتمال اين که چنين فردی بتواند کار کند بيش از آقای خاتمی است.»


وی می افزاید: « اين فرد می تواند کسی باشد چون مهدی کروبی مشروط بر اين که در کنار او شماری از اصولگرايان معتدل و ميانه رو به علاوه کسانی که با آقای خاتمی همکاری داشتند مانند آقايان محمدرضا عارف، بيژن نامدار زنگنه، اسحاق جهانگيری و کرباسچی قرار داشته باشند، يعنی افرادی که از نظر اجرايی و مديريتی توانمند هستند.»


در همين حال عيسی سحرخيز، مديرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران رييس جمهوری محمد خاتمی، بر اين باور است که حتی با فرض پذيرش حذف محمود احمدی نژاد، اصولگرايان نه تنها به خاتمی که به مهدی کروبی نيز تن نخواهند داد.


او در اين رابطه به راديو فردا می گويد: « اگر اين وحدت ملی شکل بگيرد به معنای رأی عدم کفايت آقای احمدی نژاد و کسانی است که او را روی کار آورده اند. به نظر من اگر ايده حذف احمدی نژاد هم غالب شود، جريان قدرتمند حاکم در نظام فردی را از ميان خودشان انتخاب می کنند و او را به ميدان می فرستند.»
عيسی سحرخيز می افزايد: « آنها تلاش می کنند از طريق حزب پادگانی و ساز وکارهايی که در قوه مجريه و در شورای نگهبان دارند، هدف خود را بدون حضور اصلاح طلبان پيش ببرند.»


به هر حال سياست است و کوشش برای پيشروی و پس راندن حريف. اما پرسش اصلی اين است که آيا عالی ترين مقام تصميم گيرنده در نظام جمهوری اسلامی ايران با حذف محمود احمدی نژاد و عملی شدن طرح «دولت وحدت ملی» متشکل از اصولگرايان و جناح هايی از اصلاح طلبان موافقت خواهد کرد؟


علی لاريجانی، رييس مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر روز پنجشنبه در بويين زهرا گفت: « دولت ائتلافی هم می تواند خوب يا بد باشد. بايد روی اصول حرکت کنيم. مقام معظم رهبری به عنوان پرچمدار راه سعادت را مشخص کرده اند و کسانی که وحدت ملی را قبول دارند بايد پشت سر ايشان حرکت کنند.»


XS
SM
MD
LG