لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

روزنامه های دوشنبه ۲۶ مهر ماه ۱۳۸۹


روزنامه های تهران امروز ، مردمسالاری و جهان اقتصاد در تيتر نخست شماره دوشنبه خود از اعلام رسمی افزايش هزينه های خانوار خبر داده و نوشته اند که « متوسط هزينه زندگی يک خانواده ۴ نفره شهری در ماه به ۸۲۶ هزار تومان » افزايش يافته است.

به گزارش روزنامه مردمسالاری ، عادل آذر رييس مرکز آمار ايران روز يک شنبه با اعلام اينکه « متوسط هزينه زندگی يک خانواده ۴ نفری در جوامع شهری کشور با رشد نسبت به سال ۸۷ به ۸۲۶ هزار تومان در سال ۸۸ رسيد » گفته که « متوسط هزينه خانوار ۴ نفره به ۹ ميليون و ۹۱۹ هزار تومان در يک سال رسيده است.»

رييس مرکز آمار در عين حال خبر داده که متوسط درآمد خانوار ۴ نفره شهری نيز در سال ۸۸ به ۹ ميليون و ۳۶۰ هزار تومان يا به عبارتی ماهانه ۷۸۰ هزار تومان رسيده است.

به نوشته روزنامه مردمسالاری رييس مرکز آمار همچنين « متوسط هزينه يک خانوار روستايی در سال ۸۸ را ۵ ميليون و ۹۲۶ هزار تومان برای يک سال » اعلام کرده و گفته که « متوسط درآمد يک خانوار روستايی نيز طی همين سال ۵ ميليون و ۲۴۳ هزار تومان » بوده است.

به گفته « عادل آذر» هزينه خانوار ۴ نفره شهری در سال ۸۸ نسبت به سال ۸۷ با افزايش ۵.۳ درصدی مواجه شده و هزينه خانوار ۴ نفره روستايی نيز در سال ۸۸ با ۹.۸ درصد افزايش همراه بوده است.

روزنامه تهران امروز نيز با با انتشار آمارهای اعلام شده درباره متوسط هزينه خانواره نوشته « در روزهايی که کشور خود را برای آغاز اجرای يک طرح بزرگ اقتصادی آماده می کند ، ارائه آمار از بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور بيش از گذشته اهميت پيدا کرده » و « روز يک شنبه رئيس مرکز آمار ايران در يک نشست خبری سعی کرد آمارهای استخراج شده جديدی را اعلام کند اما همچنان جای خالی آمارهای مهم اقتصادی در ميان آمارها خالی است.»

اين روزنامه تاکيد کرده که « در اين شرايط بانک مرکزی هم همچنان از اعلام شاخص‌های رشد اقتصادی و رشد صنعتی شانه خالی می‌کند » و « چند سالی می‌شود که ديگر خط فقر که يک شاخص مهم اقتصادی است نيز اعلام نمی‌شود.»

به نوشته تهران امروز ، عادل آذر با بيان اين که مرکز آمار ايران « در حال محاسبه خط فقر است و در يک نشست جداگانه آخرين ارقام آن را اعلام خواهد کرد » گفته « شاخصی تحت عنوان شاخص فلاکت در اين سازمان محاسبه نمی شود.»

روزنامه جهان صنعت نيز با اشاره به اينکه افزايش متوسط هزينه خانوارها از سوی مرکز آمار ايران نشان می دهد که « تراز درآمد - هزينه خانوار روستايی منفی شده است » در سرمقاله روز دوشنبه خود بر « اثبات حرف مردم در آمارهای دولتی » تاکيد کرده است.

اين روزنامه نوشته « هرچند در آمارهای اعلام شده‌به روش استنتاج و نحوه پردازش شاخص‌های بررسی اشاره‌ای نشده اما به سادگی در بخش شهری می‌توان با کنار هم چيدن هزينه مسکن ، قبوض ، بيمه ، اياب و ذهاب ، خوراک ، شارژها و پوشاک حداقلی خانوار به ارقامی بيش از هزينه‌های اعلامی مرکز آمار رسيد ، حال آنکه پس‌انداز ، مسافرت و بسياری از بخش‌های مورد نياز زندگی آبرومند و معمولی را فاکتور گرفته‌ايم و زندگی مذکور را فقط برای حيات در نظر داشته‌ايم. »

روزنامه جهان صنعت با اشاره به اينکه رييس مرکز آمار می‌گويد که هنوز « آمار و ارقامی برای محاسبه خط فقر توليد نشده و همچنين شاخصی تحت عنوان شاخص فلاکت محاسبه نمی‌شود » نوشته « صد البته که نبايد چنين آماری بررسی شود ، چراکه همين روند منفی درآمد و هزينه گوياست که حرف مردم برای در مضيقه بودن و حرکت به سمت فقر صحيح است ، پس چه لزومی دارد که بيشتر گفته شود و صلاح مملکت از ديد خسروان تغيير يابد.»

صدور حکم عليه ۱۱۰۰ دانشجو در کميته‌های انضباطی

روزنامه آرمان از قول معاون دانشجويی وزارت علوم از صدور ۱۱۰۰ حکم از سوی کميته انضباطی دانشگاه‌ها عليه دانشجويان در سال ۸۹-۸۸ خبر داده است.

به گزارش اين روزنامه محمود ملاباشی گفته « در مجموع حدود ۱۱۰۰ حکم در سال تحصيلی ۸۹-۸۸ دانشگاه‌های کشور از سوی کميته‌های انضباطی صادر شد که اين احکام در تمام حوزه‌های مختلف بوده است.»

ملاباشی با تأکيد بر اينکه موضوع حجاب و عفاف از مهمترين وظايف دانشگاه‌ها ، دانشجويان و کميته‌های انضباطی است ، گفته « هر فردی که قوانين موجود را نقض کند بايد مورد توجه قرار گرفته و احضار شود.»

معاون دانشجويی وزارت علوم در عين حال گفته « تا جايی که بنده در کميته انضباطی وزارت علوم احکام صادر شده را ديده‌ام هيچ کدام از احکامی که برای عدم رعايت حجاب در دانشگاه‌ها صادر شده است ، به ترک تحصيل ، جلوگيری ، اخراج دانشجويان منجر نشده » و « در اين زمينه تنها توبيخ و تذکر کتبی و شفاهی داشته‌ايم که اين روند نهايتا به تعليق دانشجو از يک ترم تحصيلی منجر می‌شود که طی آن اگر دانشجو به تخلفات خود ادامه دهد ، تعليقش محاسبه می‌شود.»

به نوشته روزنامه آرمان ، معاون دانشجويی وزارت علوم همچنين ادعا کرده که صدور ۱۱۰۰ حکم از سوی کميته های انضباطی به معنای « روند کاهش » اين احکام است و تاکيد کرده که اگر کميته های انضباطی مطابق روند سال های پيش عليه دانشجويان حکم صادر می کردند « در سال ۸۸-۸۹ بايد ۴ هزار حکم انضباطی عليه دانشجويان صادر می شد.»

نظام مستقر در ايران « نظام نوين ولايی » است

روزنامه رسالت در آستانه سفر ۱۰ روزه آيت الله خامنه ای به قم از قول علی لاريجانی نماينده اين شهر در مجلس شورای اسلامی نوشته که اين سفر « جنبه های ملی و فراملی داشته و از آنجايی که همواره خطاب و نگاه رهبر جمهوری اسلامی به مسائل انقلاب اسلامی ابعاد فرانگرانه ای دارد می تواند حرکت جديدی را در حوزه های علميه ايجاد کند.»

آقای لاريجانی به جزئيات جنبه های ملی و فراملی » و نيز « تغييرات جديد در حوزه علميه قم » در جريان سفر آيت الله خامنه ای به قم اشاره ای نکرده است.

اما روزنامه رسالت همزمان در يادداشتی با عنوان « نظام نوين ولايی » که نويسنده آن اسدالله بادامچيان از اعضای ارشد موتلفه اسلامی است به صراحت سيستم حکومتی مستقر در ايران را که پيشتر « جمهوری اسلامی » خوانده می شد « نظام نوين ولايی » نام داده است.

روزنامه رسالت در عين حال ادعا کرده که نظام های فعلی ساير کشورهای دنيا از جمله « نظام ليبرال دموکراسی » و « نظام کمونيستی » و « نظام سوسياليستی » از توان اداره کشورها ناتوانند اما « نظام نوين ولايی » مسقر در ايران توانايی اداره جوامع را دارد.

«ارمغان تاخير در پارس جنوبی؛ ‌روزی ۸ ميليون دلار ضرر »

روزنامه جهان صنعت گزارش داده که « ارمغان تاخير در پارس جنوبی ، ‌روزی ۸ ميليون دلار ضرر» به ايران است.

به نوشته اين روزنامه مديرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی اعلام کرده که با تاخير و در نهايت کناره گيری قرارگاه خاتم الانبيای سپاه پاسداران از توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ ميدان های گازی پارس جنوبی ، « شرکتی جديد به نام ايزوايکو ، جانشين قرارگاه خاتم‌الانبيا در فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس‌جنوبی شده است.»

طاهری مطلق مديرعامل اين شرکت همچنين با يادآوری اينکه « هر روز تاخير در بهره‌برداری از ميدان گازی پارس‌جنوبی ۸ ميليون دلار ضرر به ايران وارد می‌کند » گفته « وضعيت طبيعی ميدان نيز به شکلی است که حرکت گاز به سمت قطر است و از اين بابت ضرر ايران با برداشت قطر بيش از پيش افزايش می‌يابد.»

مديرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی همچنين گفته که « مبلغ کل پروژه‌هايی را که شرکتش در داخل کشور در اختيار گرفته ۱۰ ميليارد دلار است » و البته تاکيد کرده که « بخش عمده‌ای از اين پروژه‌ها به صنعت نفت و گاز ايران مربوط است و حجم پروژه‌های خارج از کشور به حدود ۶۰۰ ميليون دلار می‌رسد.»

روزنامه جهان صنعت همچنين از قول مدير پروژه خط لوله فاز ۱۲ پارس جنوبی نوشته « در حال حاضر از نظر تامين مالی مشکلی نداريم ، اما تحريم محدوديت‌هايی را در نقل و انتقال پول برای ما ايجاد کرده ، و اين محدوديت‌ها موجب کندی کار در برخی بخش‌ها خواهد شد. »

اين روزنامه همچنين از قول اسماعيل ثريايی ‌، مديرکل سابق امور مديريت پروژه‌های وزارت نفت نوشته « راندمان پروژه‌های نفتی ايران ۲.۵ برابر پايين‌تر از استاندارد جهانی است‌. »

در اصفهان ۵ نفر اعدام و ۵ نفر بر اثر مشروب غير استاندارد کشته شدند

روزنامه جمهوری اسلامی از اعدام ۵ نفر در اصفهان خبر داده و نوشته که ۵ نفر ديگر نيز در اصفهان بر اثر مسموميت ناشی از مشروب غير استاندارد کشته شده اند.

به نوشته اين روزنامه « دادستان عمومی و انقلاب اصفهان گفته که روز شنبه ۵ نفر از قاچاقچيان موادمخدر در زندان اصفهان به‌دار آويخته شدند. »

محمدرضا حبيبی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اسامی اعدام شدگان را اعلام نکرده اما گفته « يکی از اين افراد قبل از اين به دليل قاچاق موادمخدر به حبس ابد محکوم شده بود ، و بعد از اينکه برای مرخصی از زندان دوباره اقدام به قاچاق موامخدر به صورت مسلحانه کرد ، به اعدام محکوم و حکم اعدام وی به همراه ۴ نفر ديگر اجرا شد. »

دادستان اصفهان همزمان کشته شدن ۵ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی غيراستاندارد در اين شهر را تائيد کرده و گفته « طی يک مهمانی در اصفهان ۳۰ نفر دچار مسموميت شدند که از اين افراد ۵ نفر فوت کردند. »

روزنامه جمهوری اسلامی همچنين خبر داده که « قاضی گيوکی ، رئيس شعبه ۱۱۵۶ مجتمع قضايی بعثت ،‌برای يک سارق قنادی ، حکم قطع يد صادر کرده است. »

خبر صدور حکم قطع دست به اتهام سرقت از قنادی در تهران تنها چند روز پس از قطع دست يک جوان ۳۰ ساله در مشهد به اتهام سرقت منتشر می شود.

سه شنبه ۲۰ مهرماه محمود ذوقی شوکت آباد ، دادستان مشهد با اعلام اينکه ححکم قطع دست يک متهم به سرقت در زندان مرکزی مشهد و در حضور ساير زندانيان به اجرا در آمده ، گفت که حکم قطع دست همدست اين متهم نيز به زودی اجرا خواهد شد.

روزنامه خراسان روز چهارشنبه ۲۱ مهر از قول دادستان مشهد نوشته بود « « اين آخرين حکم درباره اجرای حدود الهی نخواهد بود و از اين پس شاهد اجرای اين گونه احکام خواهيم بود.»

درخواست انحلال يا محاکمه حزب کارگزاران سازندگی از سوی حاميان دولت

روزنامه کيهان از قول برخی از نمايندگان حامی دولت در مجلس هشتم خواستار رسيدگی به پرونده عملکرد حزب کارگزاران سازندگی در جريان اعتراضات پس از انتخابات از سوی وزارت کشور و قوه قضائيه شده است.
اين روزنامه نوشته محمد کريم عابدی از حاميان دولت احمدی نژاد در مجلس گفته « دليل عدم رسيدگی به پرونده کارگزاران را از وزارت کشور پيگيری خواهيم کرد. »

کيهان همچنين نوشته لطف الله فروزندهقائم مقام جمعيت ايثارگران ، از تشکل های حامی محمود احمدی نژاد ، خواستار برخورد قوه قضائيه با حزب کارگزاران سازندگی به خاطر عملکرد اين حزب در ماه های پس از انتخابات شده است.

فروزنده در عين حال دو حزب کارگزاران و اعتماد ملی را متفاوت از دو حزب مشارکت و مجاهدين انقلاب اسلامی توصيف کرده ، و گفته « مبانی عملکردی دو حزب کارگزاران و اعتماد ملی متفاوت از دو حزب منحل شده مجاهدين و مشارکت است » اما « عملکردشان در دوران انتخابات قابل دفاع نبوده و قوه قضائيه بايد طبق قانون با آن ها برخورد کند. »
XS
SM
MD
LG