لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

امضای قرارداد دو میلیارد دلاری نفتی بین ایران و چین


ميدان نفتی يادآوران در مجموع دارای۳/۱۸ ميليارد بشکه است که از اين ميزان ۲/۳ ميليارد بشکه آن قابل برداشت است.
ميدان نفتی يادآوران در مجموع دارای۳/۱۸ ميليارد بشکه است که از اين ميزان ۲/۳ ميليارد بشکه آن قابل برداشت است.

ايران و شرکت چينی «ساينوپک»، روز يکشنبه، نهم دسامبر-۱۸ آذر- در تهران، قرار داد دو ميليارد دلاری را برای توسعه ميدان نفتی يادآوران که در جنوب غربی استان خوزستان واقع است، امضا کردند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اين قرارداد پس از سه سال مذاكره روز یکشنبه با حضور غلامحسين نوذری، وزير نفت و سفير چين، بين حسين نقره ‌كار شيرازی معاون امور بين‌الملل وزارت نفت و جوباسيو، مدير عامل شركت «ساینوپک» به امضا رسيد.


بر اساس اين قرارداد، توسعه‌ فاز اول ميدان يادآوران برای توليد ‌٨٥ هزار بشکه و فاز دوم برای توليد ‌١٠٠هزار بشکه (در مجموع ‌١٨٥هزار بشکه نفت در روز) به شرکت چينی واگذار شد.


محمود محدث، مدير امور اکتشاف شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده است که شرکت «ساینوپک» چينی سرمايه گذار و شريک اصلی ايران برای توسعه ميدان نفتی يادآوران است.


وی پيشتر در مورد ذخایر نفتی میدان یادآوران به خبرگزاری فارس گفته بود که این میدان نفتی در مجموع دارای۳/۱۸ ميليارد بشکه است که از اين ميزان ۲/۳ ميليارد بشکه آن قابل برداشت است.


ميدان نفتی يادآوران در مجموع دارای۳/۱۸ ميليارد بشکه است که از اين ميزان ۲/۳ ميليارد بشکه آن قابل برداشت است.
محمود محدث، مدير امور اکتشاف شرکت ملی نفت

آقای محدث افزود: «اين ميدان ۵/۱۲ تريليون متر مکعب گاز همراه نفت دارد که ۷/۲ تريليون آن قابل برداشت است.»


ايران و «ساینوپک» در اواخر سال ۲۰۰۴ توافق نامه اوليه را برای توسعه ميدان نفتی يادآوران را به امضا رساندند ولی گفت و گوها برای امضای قرارداد پايانی، به دلیل اختلافات ایران و این شرکت چینی، در مورد مسايل مالی، مدت طولانی به تعويق افتاد.


چين و ايران روابط اقتصادی بسيار گسترده ای دارند و چين پس از ژاپن بزرگترين واردکننده محصولات ايرانی است.


چین، برنده تحریم علیه ایران


امضای اين قرارداد در حالی صورت می گيرد که ايالات متحده بر کشورهای اروپايی و آسيایی فشار وارد می کند تا روابط اقتصادی خود را با ايران قطع کنند.


آمريکا می گويد اين فشارهای اقتصادی موجب می شود که ايران قطعنامه های شورای امنيت را به اجرا گذاشته و غنی سازی را متوقف کند.


آمريکا خواستار تشديد تحريم ها عليه ايران است ولی چين و روسيه تمايلی به چنين کاری را ندارند.


مجله امريکايی نيوزويک در شماره اخير خود مقاله ای در مورد نفوذ بيش از بيش شرکت های چينی و روسيه در بازار ايران نوشته است.


نيوزويک می نويسد: «تاثير آخرين دور تحريم ها، نتيجه ای بر خلاف خواسته آمريکا داشته و موجب شده که شرکت های روسی و چينی قراردادهايی پر سودی با ايران امضا کنند.»


اين مجله می افزايد که «ساينوپک» چينی در ايران قرار دادی معادل بيش از ۷۰ ميليارد دلار برای توسعه ميدان گاز «يادآوران» و بلوک نفتی گرمسار به امضا کرده است.


به نوشته نيوزويک فقط در سال جاری ميلادی ايران معادل سه ميليارد دلار قرار داد با شرکت های چينی در زمينه پروژه های نفتی منعقد کرده است.




XS
SM
MD
LG