لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

گرانمایه: فکر نمی کنم روسيه بين ايران و غرب، ايران را انتخاب کند


ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
ديويد کوهن، معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی، برای مذاکره درباره تحريم های اعمال شده عليه ايران و سوريه، از دوشنبه، سفر به کشورهای بريتانيا، روسيه و اسرائيل را آغاز کرده است.

مقام‌های روسيه، می‌گويند تحريم‌های يکجانبه‌ آمريکا را به‌رسميت نمی‌شناسند.

در گفت‌وگو با علی گرانمايه، پژوهشگر موسسه‌ مطالعات خاورميانه در لندن و کارشناس مسايل سياست خارجی روسيه، رادیو فردا، نخست از او می‌پرسد؛ معاون وزارت خزانه‌داری آمريکا، چگونه می‌خواهد روس‌ها را قانع کند؟

گرانمايه: از يک طرف هدف نماينده دولت آمريکا جلب همکاری بيشتر روسيه با تحريم های موجود عليه ايران و احيانا همکاری روسيه بر سر مسئله کشور سوريه است.

از سوی ديگر ما می دانيم که روسيه ميزبان جلسه آينده گروه۱+۵ با ايران خواهد بود و در اين شرايط است که دولت آمريکا احساس می کند که شايد بايستی اطلاعات بيشتری را برای جلب همکاری روسيه در اختيار رهبران مسکو قرار دهد.

آقای گرانمايه، فکر می کنيد معاون وزير خزانه داری آمريکا موفق به جلب همکاری روسيه بشود؟ چون همين روزها مقام های روسيه گفته اند که فشار بيش از اندازه روی ايران اثربخش نيست و همين طور اينکه روسيه با تحريم های يک جانبه عليه ايران موافق نيست.

از يک طرف بايد گفت امروز اقتصاد روسيه بخشی از اقتصاد جهانی شده است. ما نمی توانيم روسيه را در دوران شوروی مجسم کنيم.

اما اينکه روسيه اظهار می کند که فشار بيشتری نبايد روی ايران باشد، از يک طرف دست روسيه را برای چانه زدن با ايران باز می گذارد، چون ايران اين طور نشان می دهد که روسيه اگر مانع غرب نشود، قطعنامه های شديدتری عليه ايران به شورای امنيت خواهد رفت.

ولی در عين حال شاهد بوده ايم که روسيه با همه قطعنامه هايی که در شورای امنيت عليه ايران گذرانده اند، موافق بوده است.

يعنی فکر می کنيد در گفت و گوهای مابين ايران با گروه ۱+۵ که اواخر خردادماه در روسيه انجام خواهد شد، روسيه ضمن اينکه به عنوان ميزبان و ميانجی عمل می کند، دست آخر طرف غرب را خواهد گرفت؟

من فکر می کنم که روسيه منافع خودش را در اين می بيند که طوری در حوزه رابطه اقتصادی اش با غرب عمل نکند که در نهايت اين رابطه به زيان روسيه تمام شود. يا اين روابط کم شود، چرا که حذف شدنش عملی نيست.

شما وقتی از خيابان های مسکو عبور می کنيد شعب بانک های غربی را بيشتر از شعبه های بانک های روسی می بينيد.

من فکر نمی کنم که روسيه بين ايران و غرب در نهايت ايران را انتخاب کند برای اينکه روسيه می خواهد مقام و جايگاهی را که تا حدی برای حفظ کشورهايی مثل ايران و سوريه به دست آورده است، را حفظ کند.

آقای گرانمايه، ديويد کوهن معاون وزير خزانه داری آمريکا علاوه بر روسيه به بريتانيا و اسرائيل هم سفر خواهد کرد. اهداف آن سفرها را چطور ارزيابی می کنيد؟

مقامات بريتانيا در طول هفته های اخير گفته اند که چقدر خوب خواهد بود که تاريخ شروع تحريم محموله های نفتی و بيمه نفتکش هايی که از ايران نفت می آورند به جای اول ماه جولای کمی ديرتر باشد. مثلا به پايان سال ميلادی منتقل شود.

من مطمئن هستم که آقای کوهن در طی روند مذاکراتش اين مسئله را هم با مقامات بريتانيا مطرح خواهد کرد و البته اين مقام آمريکايی درباره مسئله تحريم های بيشتر بر عليه سوريه هم با دولت انگليس گفت و گو خواهد کرد.

و اسرائيل؟

اما اسرائيل کشوری است که بيشتر از همه کشورهای دنيا – حتی آمريکا يا اتحاديه اروپا- در مورد اعمال مجازات های ايران دارد بی تابی می کند.

و اصرار می کند که ايران دارد وقت می خرد تا هر چه زودتر به مرحله توانايی توليد سلاح اتمی نزديک تر بشود.

اين که مقامات اسرائيل يک در ميان می گويند که بله . گزينه نظامی نبايد از نظر دور باشد و اينکه آمريکا دارد گذشت می کند به خاطر اينکه در ماه نوامبر آينده به خاطر انتخابات رياست جمهوری و تجديد انتخاب آقای اوباما بدون دردسر برگزار شود.

اينها مسائلی است که به طور قطع آقای کوهن و مقامات اسرائيلی مطرح خواهند کرد و به آنها اطمينان خواهد داد که هنوز هم اميد اينکه مجازات های اقتصادی کارايی داشته باشد برای آوردن ايران به خط همکاری با جامعه بين المللی کارايی دارد.
XS
SM
MD
LG