لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

طنین «مرغ سحر» شجریان در لبنان


محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان
محمدرضا شجریان و گروه نوازندگان همراهش که جمعه گذشته در جشنواره موسیقی بین المللی بیت‌الدین لبنان حضور داشتند، با اجرای خود حاضران برنامه را با این که آشنایی به زبان فارسی نداشتند، به مدت دو ساعت و نیم مجذوب خود کردند که رادیو فردا گزارشی دارد در این زمینه.

جشنواره موسيقی بين المللی بيت الدين ۲۵ سال است که در قلعه تاريخی بيت الدين با حضور بزرگان موسيقی از سراسر جهان برگزار می شود. اين جشنواره امسال که از روز ۲۵ ژوئن آغاز شد، ۱۲ شب برنامه داشت. به غير از خوانندگان عرب، بزرگانی از موسيقی جهان در جنشواره بيست و پنجم اجرا داشتند، از جمله «دايانا کرال» خواننده جاز، و «مکس ريبر» خواننده پاپ.



اما برنامه اختتاميه به زعم خود مطبوعات لبنانی، امسال متفاوت بود. از چند روز گذشته، مطبوعات لبنان در مقاله ها و گزارش های خود با ملقب کردن استاد شجريان به «سلطان آواز ايرانی» و «بزرگ هنر سنتی ايرانی»، حضور او را در مراسم اختتاميه جشنواره اعلام کرده بودند. مطبوعات لبنانی در معرفی شجريان به جز هنر آواز او، به خوشنويسيش نيز اشاره کرده بودند.

قلعه بيت الدين در استان جبل لبنان در حدود ۴۰ کيلومتری بيروت پايتخت قرار دارد. اين قلعه که يکی از شاهکارهای معماری عربی قرن ۱۹ است، جمعه شب ميزبان استاد محمد رضا شجريان و گروه شهناز به سرپرستی مجيد درخشانی و همچنين صدها نفر از دوستداران موسيقی اصيل ايرانی بود.

نورا جنبلاط مدير جشنواره موسيقی بيت الدين می گويد که برای برنامه اختتاميه ۱۰۰۰ بليت تهيه شده بود که بلافاصله فروش رفت.
پس از آن که برنامه به پايان رسيد و شجريان و گروهش در جلوی سن ايستاده بودند و حضار آن ها را به طور ممتند تشويق می کردند، اندک ايرانيان حاضر فرياد می زدند: «مرغ سحر، مرغ سحر». در اين هنگام استاد شجريان گفت و گوی کوتاهی با مجيد درخشانی کرد و گروه دوباره مستقر شد و اين بار قطعه خاطره انگيز «مرغ سحر» اجرا شد که حضار با آن کف می زدند و ايرانيان حاضر همخوانی می کردند.

محمدرضا شجریان، غیر از شهرت در ایران، هنرمند جهانی محسوب می‌شود. او در سال ۱۳۷۸ جایزه پیکاسو و دیپلم افتخار از طرف سازمان یونسکو در پاریس را دریافت کرد که هر پنج سال یک‌بار به یک هنرمند اهدا می‌شود. این هنرمند در سال ۲۰۰۶ نشان موتزارت را از سازمان يونسكو دريافت کرد و دو بار، نامزد جايزه گرمی يا اسكار موسیقی شده است.
XS
SM
MD
LG