لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

ایران، درگیری شیعیان و آینده عراق


جمهوری اسلامی، با هر دو گروه رقیب، جیش المهدی و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، روابط نزدیکی دارد
جمهوری اسلامی، با هر دو گروه رقیب، جیش المهدی و مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، روابط نزدیکی دارد

در حالی که گفته می شود درگیری شدید نیروهای شیعه جیش المهدی به رهبری مقتدی صدر با نیروهای پلیس کربلا که هوادار مجلس اعلای اسلامی عراق هستند موجب کشته شدن ده ها نفر شده است ، دولت جمهوری اسلامی که رابطه بسيار نزديکی با هر دو گروه عمده شيعه عراق دارد ، تاکنون در اين مورد موضعگیری رسمی نکرده است.


هواداران صدر و مجلس اعلای اسلامی عراق بر سر کنترل شهرهای مختلف در جنوب عراق که اکثریتی شیعه دارد، رقابتی شدید با يکديگر دارند، ولی درگيری های کربلا را می توان مهم ترین و خشن ترین درگیری بین دو گروه دانست.


حسن هاشمیان استاد دانشگاه و متخصص مسایل خاورمیانه در مورد درگیری کربلا به رادیو فردا می گوید: «مقتدی صدر نیروهای حکیم را محکوم می کند که با نیروهای آمریکایی وارد عراق شدند.»


وی می افزاید:« نیروهای مقتدی صدر دولت در دولت تشکیل داده وحتی دادگاه هایی در جنوب عراق ایجاد کرده اند که حکم آن را جیش المهدی به اجرا می گذارد.»


به نظر آقای هاشميان، « ایران نمی خواهد جانب گروه خاصی را بگیرد و فکر می کند که این درگیری ها ائتلاف شیعیان را تضعیف می کند. با خروج نیروهای خارجی درگیری بین این دو گروه ها شدیدتر خواهد شد و آیت الله سیستانی از لیست سیاسی گروه های شیعه حمایت نخواهد کرد.»


اگر چه دولت ایران در اين مورد موضعگیری نکرده است، ولی برخی رسانه های نزديک به حاکميت به درگيری های کربلا واکنش نشان داده اند.


سایت بازتاب، وابسته به جناح محافظه کار، بدون اشاره به مجلس اعلای اسلامی عراق، جیش المهدی را بازیچه توطئه پیچیده آمریکا و عریستان سعودی در کربلا دانسته است.


سایت بازتاب می گوید که درگیری پلیس کربلا با نیروهای مسلح جیش المهدی زمانی آغاز شد که آنها اصرار داشتند در ازدحام جمعیت با سلاح به داخل حرم بروند.


بازتاب درگیری های کربلا را توطئه مشترک آمریکا و عربستان سعودی می داند و می افزايد آنها می خواستند مراسم نيمه شعبان، سالروز تولد امام دوازدهم شيعيان را بر هم بزنند و اعضای جیش المهدی بازیچه این توطئه شدند.


جنگ آینده در عراق


مجله انگلیسی زبان تایمز در مقاله ای در شماره آخر خود ، پیش از آغاز درگیری های اخیر در کربلا می نویسد که آینده عراق را جنگ شیعیان با یکدیگر تعیین خواهد کرد.


به نوشته تايمز رقابت بین دو خانواده قدرتمند سیاسی در عراق، یعنی خانواده صدر و ارتش مهدی در یک سو و خانواده حکیم و سپاه بدر در سوی دیگر، آینده سیاسی و حکومت عراق را شکل خواهد داد.


این مجله می نویسد« نیروهای بریتانیایی از جنوب عراق خارج می شوند و ایران از تمامی طرفین درگیر حمایت می کند.»
XS
SM
MD
LG