لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

«کشمکش سياسی ايران – اسرائيل نبايد در المپيک لندن تکرار شود»


در پی خودداری محمد سليمانی، تکواندکای نوجوان ايرانی از پيکار بر سر مدال طلا با حريف اسرائيلی و حاضر نشدن بر روی سکوی پايين تر از نماينده «دشمن سياسی جمهوری اسلامی»، با تشکيل يک گروه تحقيق جنجال بالا گرفت.

سايت بريتانيايی تلگراف، با پرسش اين که سياست و ورزش می توانند درهم آميزند، مقاله ای را آغاز کرده که در پايان خواهان جلوگيری جدی از تکرار کشمکش های سياسی بين اسرائيل و جمهوری اسلامی در المپيک ۲۰۱۲ لندن شده است.

ژاکلين مگنای در سنگاپور نوشته است که المپيک تنها در چارچوب بازی منصفانه است و البته ورزشکاران جوان در سنگاپور بيشتر در مورد آرمانهای المپيک می آموزند.

همه اين آرمان ها در نخستين شب بازی های المپيک نوجوانان با يک حرکت زشت در تکواندو نقش بر آب شد. محمد سليمانی، ورزشکار ايرانی ظاهرا به دليل مصدوميت مچ پا از مسابقه بر سر مدال طلا با حريف اسرائيلی اش گيلی هيموويتز سرباز زد ومسنولان تيم ايران بی درنگ اعلام کردند که سليمانی نمی تواند برای مراسم دريافت مدال نقره خود شرکت کند زيرا در راه بيمارستان است. با اين حال مسوولان اسراييلی بر اين باورند که سليمانی مجبور به سرباززدن از مسابقه شده است زيرا ايران کشور اسراييل را به رسميت نمی شناسد.

دکتر پاتريک شاماس مسئول بررسی ادعای مسئولان ايرانی شد

کميته بين المللی المپيک در مورد نقض هدف های اين بازيها وارد عمل شد و يک گروه تحقيق به رياست دکتر پاتريک شاماس، متخصص امور پزشکی تشکيل داد. دليل چنين اقدامی خشم بلند پايگان ورزشی ۲۰۴ کميته ملی المپيک، بيش از ۱۰۰ عضو کميته بين المللی المپيک و روسای فدراسيونهای ورزشی در سنگاپور به دليل زير پا نهادن تلاش برای گسترش آرمانهای المپيک در دنيای نوجوانان بود.

ژاک روژه، رييس کميته بين المللی المپيک که مفهوم بازی های المپيک نوجوانان را پايه گذاشت، از هر جهت حق دارد احساس کند که به آرمان المپيک توهين شده است. هرچند اگر توانايی های سياسی اش آن قدر زياد باشد که تنها پاسخی حساب شده برای اين توهين داشته باشد. زيرا سليمانی تنها ۱۶ سال دارد.

يکی از اعضای کميته بين المللی المپيک به هنگامی که در لابی ريتز کارلتون بود، گفت: «اگر مصدوميت واقعی باشد، به اندازه کافی هولناک است. اما استفاده از يک مصدوميت جزئی به اين شکل، يک جرم واقعی است.»

يک سخنگوی کميته بين المللی المپيک سپس در همان روز اظهار کرد که سليمانی به واقع به بيمارستان رفت هرچند اشعه ايکس نشان می دهد که او در مچ ورم کرده اش شکستگی استخوان ندارد.

نويسنده اين مطلب سپس می نويسد: «اما بی ترديد سليمانی به عنوان يک قهرمان به وطنش باز می گردد. پای ورم کرده يک بهانه محض است و مسوولان ايرانی برای يک سال ديگر در مقامهايشان تثبيت می شوند. اما برای کميته بين المللی المپيک، اين مانع هميشگی بين ايران و اسراييل بايد حل شود. نخستين بار (در ورزش رزمی المپيکی) اين رويداد بين دو کشور در رقابتهای جودوی المپيک ۲۰۰۴ آتن بود که جودوکای ايرانی از مسابقه سرباز زد. هيچکس خواهان تکرار اين نمايشهای سياسی در بازيهای المپيک ۲۰۱۲ لندن نيست.»
XS
SM
MD
LG