لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

آژانس: سوریه درباره تاسیسات اتمی خود توضیح دهد


اسراييل اوايل اين ماه اعلام کرد که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است.
اسراييل اوايل اين ماه اعلام کرد که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۱۵ اکتبر، از سوريه خواست تا در مورد تاسيساتی که گفته می شود راکتور اتمی بوده و از سوی اسراییل مورد حمله قرار گرفته است، توضيح دهد.


روزنامه انگليسی زبان نيويورک تايمز، چاپ آمريکا روز يکشنبه از قول منابع آمريکايی که نخواستند هويتشان فاش شود، نوشت: هدف هواپيماهای اسراييلی که حدود ۴۰ روز پيش به تاسيساتی در داخل خاک سوريه حمله کرده اند، ساختمان یک راکتور اتمی نيمه تمام بوده است.


به نوشته همين روزنامه، اين راکتور بر اساس مدل کره شمالی ساخته شده و قادر به انبار کردن سوخت هسته ای برای توليد بمب اتمی بوده است.


به گزارش رويترز، اسراييل اوايل اين ماه اعلام کرد که در ششم سپتامبر هدفی را در سوريه بمباران کرده است.


مقامات اسراييلی مشخص نکرده اند که اين هدف چه بوده است. بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، اعلام کرد که اسراييل ساختمان نظامی را که از آن هيچگونه استفاده ای نمی شده را مورد هدف قرار داده است.


مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: «مقامات آژانس با دولت سوريه تماس گرفته اند تا در مورد صحت گزارش های مربوط به اين بمباران اطلاعات کسب کنند.»


مقامات آمريکايی می گويند که اسراييلی ها مدت ها به همکاری مخفی سوريه و کره شمالی برای ساختن بمب اتمی مشکوک بوده اند.


سوريه از جمله ۱۴۴ کشوری است که در آژانس بین المللی انرژی اتمی عضویت دارد و از سال ۱۹۶۳ که به عضویت اين نهاد درآمده، فقط اعلام کرده است که راکتور کوچکی که برای تحقيقات مورد استفاده قرار می گيرد و تحت نظر آژانس است در اختيار دارد.


هنوز مشخص نيست که سوريه در برنامه هسته ای خود تا چه حد پيشرفت کرده بود و نقش کره شمالی در برپایی اين تاسيسات چه اندازه بوده است.


XS
SM
MD
LG