لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

آمريکا خواستار خویشتنداری ترکیه در مورد کردستان شد


ديويد ساتر فيلد در راستای رفع تنش های اخير ميان ترکيه و حکومت منطقه ای کردستان عراق وارد آنکارا شد.
ديويد ساتر فيلد در راستای رفع تنش های اخير ميان ترکيه و حکومت منطقه ای کردستان عراق وارد آنکارا شد.

ديويد ساترفيلد نماينده ويژه آمريکا در امور عراق روز جمعه ۲۰ آوريل در گفت وگو با مقامات بلندپايه ترک خواستار خويشتنداری آنکارا و همکاری های مشترک دولت ترکيه با کردستان عراق برای حل معضل «پ ک ک» شد.


ديويد ساتر فيلد نماينده ويژه آمريکا در امور عراق، در راستای رفع تنش های اخير ميان ترکيه و حکومت منطقه ای کردستان عراق وارد آنکارا شد.


آقای ساتر فيلد به همراه راس ويلسون، سفير واشنگتن در آنکارا با اوغوزچليکول نماينده ترکيه در عراق، ارتوغرول آپاگان، مستشار وزارت خارجه و ژنرال ارگين سايگون، معاون ستاد ارتش ديدار و گفت وگو کرد.


به گزارش وزارت خارجه ترکيه، ديود ساترفيلد راه حل نظامی و عمليات برون مرزی ارتش ترکيه برای مقابله با شبه نظاميان «پ ک ک» را مناسب ندانسته و خواستار گفتگو و همکاری با رهبران کرد عراقی و گام های هماهنگ برای حل معضل «پ ک ک» شده است.


به گفته آقای ساتر فيلد، آمريکا خود را مسوول سخنان مسعود بارزانی نمی داند، زيرا در منطقه شمال عراق نه دولت بغداد و نه آمريکا، بلکه حکومت منطقه ای کردستان حاکم است.


به همين دليل از اين پس هم واشنگتن نمی تواند درباره سخنان رهبران کرد تضمينی بدهد.


مسعود بارزانی، رييس حکومت منطقه ای کردستان عراق ماه گذشته در گفتگو با تلويزيون العربيه گفت که اگر ترکيه در امور ترکمن های کرکوک دخالت کند، ما هم در مسايل دياربکر و کردهای ترکيه مداخله خواهيم کرد.


ديويد ساتر فيلد طی گفتگو با خبرگزاری سی ان ان ترک مساله کرکوک را، معضلی دانست که لازمست توسط عراقی ها حل شود و در اين رابطه آمريکا تلاش خود را بعمل می آورد تا نگرانی های ترکيه را رفع سازد.


همچنين هيات وزارت خارجه ترکيه از ديويد ساتر فيلد خواست که آمريکا برای مشارکت ايران در کنفرانس امنيتی همسايگان عراق در مصر، ۵ مقام بازداشت شده ايرانی در اربيل کردستان عراق را آزاد سازد.


ترکيه از طرف ايران اين پيام را به مقامات آمريکايی رساند. ديويد ساتر فيلد در پاسخ تنها گفته است: «وظيفه سنگينی بر عهده ترکيه نهاده شده است.»


XS
SM
MD
LG