لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

مذاکرات سیاسی-اقتصادی «اردوغان» درتهران


اردوغان: این را به‌ برادران ایرانی خود گفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم مساله‌ اتمی به‌ عاملی برای ایجاد ناامنی در منطقه‌ تبدیل نشود.
اردوغان: این را به‌ برادران ایرانی خود گفته‌ایم و از آنها خواسته‌ایم مساله‌ اتمی به‌ عاملی برای ایجاد ناامنی در منطقه‌ تبدیل نشود.



آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در ديدار نخست وزير ترکيه گفت: دو کشور ايران و ترکيه با توجه به مرزهای مشترک و اشتراکات دينی و فرهنگی مي توانند روابط خود را در ابعاد مختلف به ويژه اقتصادی بيش از پيش تقويت کنند و گسترش روابط با ترکيه سياست هميشگی جمهوری اسلامی بوده است.


آقای خامنه ای با اشاره به اوضاع عراق افزود: تنها راه حل اوضاع کنونی عراق، تقويت دولت مردمی اين کشور است.


آقای اردوغان هم با اشاره به مذاکرات خود در تهران، روابط دو کشور را در سال های گذشته رو به گسترش دانست و گفت: گسترش روابط با ايران به ويژه در بخشهای اقتصادی و احداث پالايشگاه و کارخانه پتروشيمی از اولويت های ترکيه است.


آنکارا علاقه مند است حجم روابط تجاری ايران و ترکيه به ده ميليارد دلار برسد

وی با اشاره به هفت ميليارد دلار حجم روابط تجاری کنونی دو کشور خاطرنشان کرد: آنکارا علاقه مند است حجم روابط تجاری ايران و ترکيه به ده ميليارد دلار برسد.


به گزارش خبرگزاری های ایران، دو طرف درمورد صدور گاز ایران به ترکیه ، سرمایه گذاری در کشورهای یکدیگر، مسائل عراق، لبنان وفلسطینی ها مذاکره کردند.


اقای احمدی نژاد در زمینه انرژی گفت: ایران مایل به فروش گاز به ترکیه و همچنین صدور آن به اروپا از طریق این کشوراست.


آقای ارودغان هم با اشاره به سهم بيشتر ارزش صادرات ايران به تركيه، خواستار ايجاد تعادل در صادرات و واردات دو كشور از طريق زمينه‌سازي براي سرمايه‌گذاري تركيه در ايران شد . وی در ادامه با اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز دیدار و گفت و گو کرد.



ترکیه و پرونده هسته ای ایران

رجب طیب اردوغان، شنبه دوم دسامبر، پیش از پرواز بسوی تهران در فرودگاه اسن بوغای آنکارا گفت : « پرونده‌ هسته‌ای ایران نه‌ تنها برای آمریکا بلکه‌ برای کشورهای اتحادیه‌ اروپا نیز بسیار مهم است و همان گونه‌ که‌ می دانید در رابطه‌ با مسا له اتمی ایران، ترکیه‌ بارها مداخله‌ کرده‌ است.»



سیاست آنکارا شفاف است و این را به‌ برادران ایرانی گفته و از آنها خواسته‌ایم مسئله‌ اتمی به‌ عاملی برای ایجاد ناامنی در منطقه‌ تبدیل نشود
«اردوغان»

آقای اردوغان در مورد سیاست ترکیه درباره پرونده هسته ای ایران گفت:«سیاست آنکارا شفاف است و این را به‌ برادران ایرانی گفته و از آنها خواسته‌ایم مساله‌ اتمی به‌ عاملی برای ایجاد ناامنی در منطقه‌ تبدیل نشود.»


رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، شنبه دوم دسامبر،‌ وارد تهران شد. در این سفر حیلمی گولر وزیر انرژی و شماری از مقامات اقتصادی ترکیه‌ رجب طیب اردوغان را همراهی می کنند.


دو پیام مهم از سوی اردوغان به‌ ایران


به نوشته مطبوعات ترکیه‌ دیدار اردوغان و هیات سیاسی-اقتصادی همراهش از ایران پر اهمیت و حساس است.


به نوشته این مطبوعات نخست وزیر ترکیه‌ در پی دیدار هفته‌ گذشته‌ با جرج بوش رییس جمهوری آمریکا و رهبران اروپایی در حاشیه‌ اجلاس سران ناتو، حامل پیام مهمی برای سران ایران است.


«دو پیام مهم از سوی اردوغان به‌ ایران»، تیتر روزنامه صباح است.



اردوغان طی دیدار با جیمز بیکر وزیر خارجه‌ اسبق آمریکا بر این نکته‌ تاکید کرد که برای استقرار امنیت و ثبات در عراق لازم است با ایران و سوریه‌ گفتگو شود
روزنامه صباح

به نوشته این روزنامه، اردوغان طی دیدار با جیمز بیکر وزیر خارجه‌ اسبق آمریکا بر این نکته‌ تاکید کرد که برای استقرار امنیت و ثبات در عراق لازم است با ایران و سوریه‌ گفتگو شود. در این راستا رجب طیب اردوغان پس از دیدار وگفتگو با مقامات ایرانی عازم‌ سوریه‌ خواهد شد.


روزنامه‌ حریت نوشت که اردوغان با آیت الله‌ علی خامنه‌ای عالی ترین مقام سیاسی و مذهبی ایران ملاقات میکند و درباره‌ پرونده‌ اتمی به‌ او هشدار می دهد.


XS
SM
MD
LG