لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۵

کنگره «مردم عراق» بدون حضور ترکیه


مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری سید عبدالعزیز حکیم، سالیانه کنگره ای تحت عنوان «مردم عراق» در مکه برگزار می کند.
مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری سید عبدالعزیز حکیم، سالیانه کنگره ای تحت عنوان «مردم عراق» در مکه برگزار می کند.

نمایندگان ترکیه به کنگره مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق که روز دوشنبه، 25 دسامبر، در مکه برگزار می شود، دعوت نشدند.


مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری سید عبدالعزیز حکیم، سالیانه کنگره ای تحت عنوان «مردم عراق» در مکه برگزار می کند.علاوه بر نمايندگان سياسی احزاب، برخی نمايندگان پارلمان و علمای دينی از سراسر عراق، نمايندگان کشورهای همسايه عراق نيز به این کنگره دعوت می شوند.


مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق امسال نمایندگان کشور ترکیه را دعوت نکرده است.


عمار حکيم نماينده مجلس انقلاب اسلامی عراق، دليل دعوت نکردن از ترکيه برای شرکت در اين کنگره را واکنش اعتراض آميز به برگزاری کنگره سنی های عراقی در استانبول دانسته است.


عمار حکيم طی گفتگويی مطبوعاتی در مکه گفت:« امروز کنگره مردم عراق در راستای وحدت ملی مردم اين کشور گام برميدارد و اين پيام روشن را به همسايگان عراق ميدهد که اجازه نمی دهيم ميان مردم عراق تفرقه و جدايی ايجاد کنيد.»


حزب اسلام گرای حاکم در ترکيه، حزب عدالت و توسعه، طی روزهای ۱۳ و ۱۴ دسامبر، کنگره «طيف های مختلف سنی عراقی» را، در استانبول برگزار کرد.


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، برگزاری کنگره «سنی های عراقی» در استانبول را نگران کننده دانست.


به گفته آقای طالبانی کنگره استانبول، شيعيان عراقی را «صفويان» ناميده و نيز خواهان لغو برخی از ماده های قانون اساسی عراق شده بود.


خبرگزاری سی ان ان ترک روز دوشنبه، 25 دسامبر، گزارش عدم دعوت به عمل آوردن از ترکيه برای شرکت در کنگره امروز مکه را مايه ناخرسندی آنکارا توصيف کرده است.


سی ان ان ترک در توجيه عدم مداخله ترکيه در امور عراق نوشته است که کونداليزارايس، وزير خارجه آمريکا، موضع ترکيه نسبت به عراق را مورد ستايش قرار داده است.


خانم رايس از ترکيه به عنوان کشور که برای ثبات در عراق همکاری می کند، ياد کرده و ايران را کشوری معرفی نموده که در امور عراق مداخله می کند.


XS
SM
MD
LG